بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

فیبر غذایی در تمامی خوراکی های طبیعی وجود دارد ولی چرا بیشتر افراد میزان فیبر دریافتی شان کمتر از میزان استاندارد است؟ اشکال کار در کجاست؟

پزشکان و متخصصان سلامتی بارها و بارها به فواید فیبر اشاره کرده اند و تقریبا امروزه همه ی ما میدانیم که فیبر یکی از مهم ترین عناصر حیاتی برای حفظ سلامتی بدن است. مطالعات نشان داده که فیبر می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند و بدن را در شرایط بهتری برای مقابله با بسیاری از بیماری ها قرار دهد. بیماری هایی که امروزه گریبانگیر افراد بسیار زیادی شده اند و طبق گزارشات واصله از سازمان بهداشت جهانی سالیانه میلیون نفر جان خود را در اثر این بیماری ها از دست می دهند.

فیبر غذایی

فیبر غذایی، خوراکی هایی از نوع کربوهیدرات هستند که در گیاهان وجود دارد. دستگاه گوارشی بدن انسان آنزیمی برای هضم این نوع پلی ساکاریدها ندارد. در نتیجه بر خلاف سایر کربوهیدرات ها نمی تواند آنها را به مولکول های شکر تجزیه کند. آجیل، غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه ها از غنی ترین انواع فیبر غذایی منابع فیبر به شمار می روند.

به طور کلی فیبرها به دو دسته ی محلول در آب و فیبرهای نامحلول دسته بندی می شوند. هرکدام از این فیبرها عملکردهای مختلفی از خود نشان می دهند. فیبرهای محلول در آب در دستگاه گوارش به حالتی شبیه به ژله تبدیل می شوند و برای تنظیم میزان قند خون و سوخت و ساز بدن فوق العاده مفید هستند.

فیبرهای نامحلول برخلاف فیبرهای محلول در آب حل نمی شوند و می توانند تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نمایند. این فیبرها حجم مدفوع را افزایش می دهند و حرکت مواد را در طول روده روان تر و آسان تر می کنند. چنین فیبرهایی برای درمان بواسیر ودرمان یبوست بسیار تاثیر گذارند.

به طور کلی فواید و مزایای مصرف فیبر ها در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله موارد زیر به اثبات رسیده است.

میزان فیبر توصیه شده برای زنان ۲۵ گرم در طول روز و برای مردان ۳۸ گرم است.


منبع: کلینیک مهنا

  • ۹۸/۰۴/۰۲
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی