بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دیورتیکولیت چیست؟

گاهی اوقات کیسه های برجسته کوچک (که دیورتیکول نامیده می شود) در روده بزرگ تشکیل شود .این حالت دیورتیکولوز نامیده می شود. اگر این کیسه ها ملتهب یا عفونی شود ،دیورتیکولیت  Diverticulitis  نامیده می شود 


علایم دیورتیکولوز و دیورتیکولیت

 


بیماران مبتلا به  دیورتیکولوز،  معمولا علایم  ظاهری ندارند. علایم بیشتر  در  دیورتیکولیت  قابل توجه است . ممکن است علاوه بر  نفخ، درد و حساسیت در سمت چپ  قسمت تحتانی شکم  ، اسهال ،لرز وتب خفیف وجود داشته باشد .


نکات قابل توجه:


تظاهر بیماری، معمولا به صورت درد و حساسیت (تندرنس شکم) در ربع چپ و پایین شکم همراه با تب پایین است.

درد مداوم است و به جایی تیر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد.

یک توده شکمی، لگنی یا راست‌‌‌‌‌‌‌‌‌روده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ممکن است لمس شود.

تغییر در اجابت مزاج شایع است.

ممکن است علائم ادراری ایجاد شوند که علت آن مجاورت التهاب با ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دستگاه ادراری است.

در ۴۰-۳۰% از موارد آزمایش گایاک مدفوع مثبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، با این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌حال خون‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملاحظه نادر است.

دیورتیکولیت درکولون راست یا در یک کولون سیگموئید دراز ممکن است با آپاندیسیت اشتباه شود.

دیورتیکولیت در کولون عرضی ممکن است علائم بیماری زخم گوارشی، پانکراتیت یا کله‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیستیت را تقلید کند.

دیورتیکولیت ممکن است با ایجاد آبسه و ندرتاً با پارگی به صفاق دچار عارضه شود.

گاه ممکن است بیمار دچار فیستول کولون به مثانه یا مهبل شود.



چه عواملی باعث تشکیل دیورتیکول می شود؟


علت تشکیل دیورتیکول در روده بزرگ مشخص نیست.پزشکان  فکر می کنند دیورتیکول وقتی مناطق با فشار بالا در روده در مقابل نقاط ضعیف دیواره روده بزرگ  فشار وارد می کنند ایجاد می شوند. دیورتیکولیت هنگامی به ایجاد میشود که مخاط موجود در روده بزرگ، آلوده و یا ملتهب شود. با اینکه التهاب روده بزرگ از بیماریهای معمول است، اما آنها می توانند در هر نقطه در دستگاه گوارش ایجاد شوند , دیورتیکول در مناطق تحتانی روده بزرگ که کولون سیگمویید است شایعتر میباشد .


  • ۰
  • ۰

تشخیص فیستول واژن

صحبت کردن در مورد فیستول واژن ممکن است دشوار باشد. با این حال، مهم است که در مورد علائم خود به پزشک خود بگویید تا بتواند شما را درمان کند.


دکتر برای اولین بار از علائم شما سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. دکتر با دستکش واژن و مقعد را بررسی می کند. یک دستگاه به نام اسپکولوم ممکن است به واژن وارد شود تا بتواند آن را باز کند تا پزشک بتواند منطقه را به روشنی ببیند. یک پروکتوسکوپ می تواند به پزشک شما کمک کند تا مقعد را ببینید.


آزمایشاتی که پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص فیستول واژن استفاده کند عبارتند از:


سونوگرافی انحصاری یا ترانس واژینال. در طول این آزمایش یک وسیله شبیه به ترکه چوب را به مقعد وارد می کند. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد یک عکس از داخل لگن استفاده می کند.


تنقیه یک تامپون به واژن وار د می شود. سپس یک رنگ آبی به روده تزریق می شود. بعد از 15 تا 20 دقیقه، اگر تامپون آبی رنگ شود، فیستول دارید.


باریم انما شما یک رنگ کنتراست دریافت خواهید کرد که به پزشک شما کمک می کند فیستول را در یک اشعه ایکس ببینید.


توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن. این تست با استفاده از اشعه ایکس قدرتمند برای ساخت تصاویر دقیق در داخل لگن شما می باشد.


تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). این آزمایش با استفاده از آهنرباهای قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر از داخل لگن شما انجام می شود. این می تواند فیستول یا مشکلات دیگر در اندام شما مانند تومور را نشان دهد.


  • ۰
  • ۰

کولیت اولسراتیو یا کولیت اولسروز (UC) مانند بیماری کرون نوعی از بیماری های التهابی روده (IBD) به شمار می رود که همانطور که از نام آن نیز مشخص است, باعث التهاب یا تحریک و تورم بافت روده شده و در نهایت به ایجاد زخم در روده می انجامد. علائم این بیماری با سایر بیماری ها از جمله کرون یا سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یکسان بوده ولی تفاوت های بسیاری با آنها دارد. این بیماری هر دو جنسیت را به طور مساوی  درگیر نموده و سن شایع بروز آن بین ۱۵ الی ۳۰ سالگی و ۵۰ الی ۶۰ سالگی است.

کولیت اولسراتیو یا کولیت اولسروز

کولیت اولسراتیو یا کولیت اولسروز با نام های دیگری از جمله التهاب زخم شونده روده بزرگ یا کولیت زخمی نیز شناخته می شود. این بیماری التهابی ممکن است هر قسمتی از روده را درگیر نماید اما بیشتر در نواحی از روده مانند کولون و رکتوم (راست روده ) مشاهده می شود.علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است اما شواهد نشان دهنده ی این است که کولیت زخمی از مجموعه ای از عوامل میکروبی، ژنتیکی، ایمنی و عوامل مرتبط با سبک زندگی (نظیر رژیم غذایی) نشات می گیرد و عوامل محیطی از جمله استرس و آلودگی هوا در تشدید آن نقش دارند.

بیماری کولیت زخمی از دسته بیماری های متناوب به شمار می رود، یعنی این بیماری دارای دوره های تشدیدی است که در طی آن، علائم بیماری شدت می یابند. در دوره های بهبودی این بیماری معمولاً هیچ یک از علائم کولیت اولسراتیو نمایان نمی شود. در برخی از موارد زخم های حاصل از بیماری به صورت خود به خود درمان می شوند ولی کولیت در اغلب موارد نیازمند درمان پزشکی است، هر چند که این بیماری درمان قطعی نداشته و تنها با استفاده از دارو می توان علائم آن را کنترل نمود.در برخی موارد فرد به طور کامل درمان می شود.

 

کولیت اولسراتیو

 

کولیت و کرون هر دو از بیماری های التهابی روده به شمار می روند، اما میزان شیوع کولیت ۳ برابر بیشتر از کرون است. اگر بخواهیم مراحل ایجاد این بیماری را تشریح کنیم می توان گفت کولیت در ابتدا لایه های مخاطی و زیر مخاط در روده بزرگ و راست روده را تحت تاثیر قرار داده و در ادامه زخم هایی در پوشش روده ایجاد شده و رشد می کنند، زمانی که بیماری در مراحل جدی تر خود قرار می گیرد زخم های کولیت چرک کرده خونریزی می کنند. اگر این بیماری تمامی قسمت های روده بزرگ را درگیر کند با نام کولیت شناخته میشود .ولی اگر تنها در رکتوم ایجاد شود با نام پروکتیت شناخته می شود.

از علائم کولیت اولسراتیو یا کولیت اولسروز می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • اسهال یا اجابت مزاج به صورت مکرر
  • خون‌ریزی از مقعد
  • مشاهده خون و چرک در مدفوع
  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • احساس فوریت برای دفع
  • تب
  • دردهای شدید شکمی به خصوص هنگام حرکات روده
  • درد مفصل‌ها زیرا این بیماری علاوه بر دستگاه گوارش بر سایر اعضای بدن نیز تأثیر می‌گذارد و منجر به التهاب مفاصل و مشکلات پوستی می‌شود.

بیماری کولیت اولسراتیو در صورت عدم درمان به موقع و طولانی شدن بیماری موجب بزرگ شدن بیشتر از حد روده بزرگ شده و می تواند منجر به کم خونی به علت خونریزی از زخم های روده گردد. بیماران مبتلا به کولیت زخمی می بایست به منظور پیشگیری از سرطان روده بزرگ هر دو سال برای تست و برداشت نمونه برداری اقدام نمایند. افرادی که حداقل ۱۰ سال از شروع بیماری کولیت در آن ها می گذرد باید برای تست هر ساله مراجعه کنند.

 

کولیت حاد

 

بیماری کولیت اولسراتیو به تنهایی بیماری کشنده ای محسوب نمی شود اما به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی را کاهش میدهد زیرا که در این مسیر بیمار رنج و مشقت های روحی و جسمی بسیاری را تجربه می کند. مرگ ناشی از کولیت بسیار نادر است ولی التهاب این بیماری به قدری شدید است که تمام قسمت های روده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در مراحل خیلی شدید از این بیماری قطر روده چند برابر حالت عادی شده و بیماری با درمان های رایج مثل دارو بهبود نمی یابد. در این حالت نیاز به عمل جراحی است در غیر این صورت بیمار در طی چند روز جان خود را از دست میدهد. این بیماران باید به داروهای خود اهمیت داده و به موقع آن را مصرف کنند.

ادامه در کلینیک مهنا

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

بیماری فیستول مقعدی پر دردسر و سخت درمان بوده و برای جلوگیری از عوارض احتمالی نیاز به پیگیری فوری دارد و بهتر است افراد به بهانه‌های مختلف سختی و یا طولانی بودن مراحل درمانی و یا ترس از مراجعه به پزشک روند درمانی خود را به تأخیر نینداخته و از پیگیری آن اجتناب نکنند.

قبل از آشنایی با خود فیستول نیاز است تا با شکل دقیق‌تری از مقعد آشنا شوید. قسمت انتهایی دستگاه گوارش به کانال مقعدی ختم خواهد شد که در حد فاصل بین دریچه حلقوی عضلانی داخلی و خارجی مقعد قرار گرفته است. در این فاصله میان دو حلقه غددی به نام غدد مقعدی قرار دارد که ترشحات خود را به داخل کانال مقعد تخلیه می‌کنند. بسته شدن هر یک از این غدد مقعدی می‌تواند منجر به ایجاد آبسه، چرک، عفونت و انسداد مسیر شود که زمینه ساز ابتلا به بیماری فیستول مقعدی خواهد بود


بیماری فیستول مقعدی چیست؟

برای توصیف کلی بیماری فیستول مقعدی باید به یک نکته توجه نمود که این بیماری به شکل یک کانال دو طرفه غیر طبیعی است که بین دو سطح یا قسمت از بدن ایجاد خواهد شد. اگر فیستول از نوع مقعدی باشد کانال غیر طبیعی کانال مقعدی را به قسمتهای خارجی مانند سطح پوست با سوراخ دیگری به جز مقعد مرتبط خواهد کرد که منجر به نشت محتویات روده و مدفوع خواهد شد.با مسدود شدن مسیر غدد مقعدی و ایجاد آبسه و عدم توجه به درمان آن عفونت در ناحیه پیش روی کرده و سطح بافتی بیشتری را تخریب می‌کند که در نهایت فیستول مقعدی به سبب این عفونت درمان نشده در اطراف مقعد بروز کرده و با پیشرفت آن به سطح پوست سر باز خواهد کرد. البته بسته به محل و عضلات درگیر شده در این کانال غیر عادی و بسته به عمق و وسعت آن می‌توان فیستول‌های مقعدی را به انواع مختلفی تقسیم نمود.


  • ۰
  • ۰

تبخال چیست؟

تبخال نوعی عفونت است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید. تبخال عارضه‌ای دردناک است که معمولا با خارش نیز همراه است،‌ و عموما در هر دو گروه زنان و مردان مشاهده می‌شود. این عارضه به صورت تاول یا زخم‌هایی کوچک، قرمز، متورم و آبدار در کنار چشم‌ها، دهان، لب‌ها، و اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس از طریق ارتباط مستقیم – رابطه‌ی جنسی، بوسیدن، لمس کردن – یا غیر مستقیم – استفاده‌ی مشترک‌ از یک وسیله‌ی شخصی – با فرد آلوده وارد بدن می‌شود.


این ویروس به شدت مسری است و باعث ایجاد بیماری‌های وخیمی نظیر عفونت مغزی، سرطان، آبله مرغان و غیره می‌شود. تاول‌های تبخالی در مردان معمولا می‌تواند روی آلت جنسی، باسن، مقعد، ران، پوست بیضه، داخل مجرای ادراری، یا داخل آلت جنسی ظاهر شود. این تبخال‌ها در زنان نیز روی باسن، دهانه‌ی رحم، نواحی اطراف واژن، مقعد و بخش خارجی اندام‌ تناسلی ایجاد می‌شود. این عارضه را می‌توان به کمک برخی درمان‌های خانگی و اقدامات پیشگیرانه تا حدود زیادی برطرف کرد


۱۳. لیزین

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی تبخال استفاده از اسید آمینه‌ای به نام لیزین است. لیزین نوعی اسید آمینه است که در خوراکی‌هایی نظیر شیر، مخمر آب جو،‌ پنیر، گوشت مرغ و غیره یافت می‌شود. این ماده می‌تواند به کاهش میزان تبخال‌ها کمک کند.  لیزین، بهتر است با دقت مصرف شود زیرا سطح بالای آن می‌تواند میزان کلسیوم جذب شده توسط بدن را افزایش دهد. افرادی که کلسترول بالا دارند بهتر است قبل از مصرف لیزین با پزشک مشورت کنند.


هم‌چنین کرم لیزین نیز در فروشگاه‌های دارویی و بهداشتی در دسترس قرار دارد. کرم لیزین را می‌توانید بر نواحی عفونی بمالید.


درمان تبخال ۱۴: قهوه‌ی خالص

ویروس تبخال نه فقط اندام‌های تناسلی را مبتلا می‌کند،‌ بلکه هم‌چنین باعث ایجاد زخم و تاول در لب‌ها، دهان، و غیره نیز می‌شود. قهوه‌ی خالص (یعنی بدون شکر و دیگر افزودنی‌ها) یکی از بهترین درمان تبخال به شمار می‌رود. تاول‌های ناشی از تبخال در داخل دهان درد و ناراحتی شدید ایجاد می‌کنند. برای درمان سریع این وضعیت، لازم است ابتدا مقداری قهوه‌ی خالص دم کنید. بگذارید کمی خنک شود و سپس مقداری از آن‌ را داخل دهان‌تان بریزید. آن را مدتی در دهان نگه دارید. کل دهان و لب‌های‌تان را به قهوه آغشته کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار نمایید.


۱۵. صابون و آب گرم

شستن زخم‌های تبخال با آب گرم قطعا می‌تواند درد و خارش آن را تسکین دهد. هم‌چنین، برای تمیزی و ضدعفونی ناحیه‌ی آلوده به ویروس باید از صابون استفاده کنید.


توجه: فراموش نکنید بعد از این کار، اندام‌های تناسلی‌تان را با حوله‌ی تمیز خشک نمایید. هرگز از وان یا تشتی که فرد آلوده به این ویروس از آن استفاده کرده است، استفاده نکنید.


۱۶. دمنوش گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی راه‌حلی موثر در جلوگیری از انواع بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود. برای تسکین درد و خارش ناشی از تبخال استفاده از دمنوش‌های گیاهی نظیر دمنوش لیمو، زنجبیل، دارچین، و بابونه بسیار موثر است.


۱۷. عسل مانوکا

عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این عسل به درمان سریع تاول‌ها و زخم‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. فقط کافی است مقداری از عسل مانوکا را مستقیما بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید.


۱۸. استفاده از داروهای بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه در تسکین دردهای ناشی از بروز تبخال بسیار موثر هستند. برخی از این داروهای بدون نسخه عبارت هستند از ایبوپروفن، استامینوفن، و آسپیرین. هم‌چنین برای درمان تبخال می‌توانید از پمادهایی نظیر بره‌موم نیز استفاده نمایید.


۱۹. روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی در تسکین خارش و درد ناشی از تبخال بسیار موثر هستند. روغن‌های زیتون، جوجوبا، درخت چای، ویتامین E، کاملیا، و کالاندولا در مبارزه علیه ویروس تبخال بسیار قدرتمند و موثر هستند. فقط کافی است هر یک از این روغن‌های طبیعی یا ترکیب برخی از آن‌ها را به آرامی روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. این کار باعث التیام زخم‌های ناشی از تبخال می‌شود.


۲۰. گیاه خوک طلایی

استفاده از گیاه خوک طلایی نیز از دیگر درمان‌های موثر و طبیعی برای از بین بردن تبخال به شمار می‌رود. مقداری پودر پوست گردو را با سرخارگل و خوک طلایی مخلوط کنید. این مخلوط را آن قدر به هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. این خمیر را بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. هم‌چنین گیاه خوک طلایی را می‌توانید به صورت‌ قرص، تنتور، ضماد، و پودر فله از برخی عطاری‌ها تهیه کنید.


۲۱. روغن ارگانو

روغن ارگانو (پونه‌ی کوهی یا مرزنگوش) با خواص ضد ویروسی‌اش به ترمیم سریع تاول‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. تنها کافی است مقداری روغن ارگانو را مستقیما روی نواحی عفونی بمالید.


۲۲. روی

shutterstock_276112895روی به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک می‌کند. از آن‌جایی‌که تبخال ممکن است از طریق استرس تحریک شود شما می‌توانید در زمان‌های استرس‌زا قرص روی بمکید. شما نیز ممکن است از کرم زینک اکسید برای تبخال‌تان استفاده کنید. محققان دریافتند هنگامی‌که مردم از کرم زینک اکسید استفاده می‌کنند تبخال‌شان سریع خوب می‌شود و عوارض جانبی کمتری را نسبت به آن‌هایی که از کرم دارویی استفاده می‌کنند تجریه می‌کنند. روی یک ماده‌ی معدنی غذایی است که در غذاهایی مانند گوشت گاو، حلزون، بادام زمینی، و حبوبات یافت می‌شود. اما روی می‌تواند با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای خاص اثر متقابل داشته باشد و هنگامی‌که در دوز بالا مصرف می‌شود می‌تواند خطرآفرین باشد پس توصیه می‌شود هنگامی‌که از روی استفاده می‌کنید با پزشک‌تان مشورت کنید.


۲۳. لیزین

ایزین آمینو اسیدی است که در پروتئین غذاهایی مانند پنیر، ماست، گوشت، شیر و لوبیا یافت می‌شود. محققان دریافته‌اند که لیزین تعداد دفعات شیوع تبخال را کاهش می‌دهد و نیز به کاهش مدت زمانی که طول می‌کشد تا تبخال خوب شود، کمک می‌کند.


مطلب مرتبط : از بین بردن جای جوش با ۵ درمان خانگی


۲۴. شیر

milkremedyforcoldsoresشیر حاوی پروتئین‌هایی به نام ایمنوگلوبولین‌ها است. این پورتئین‌ها اساساً آنتی بادی هستند که می‌توانند کمک کنند علیه ویروس‌هایی مانند هرپس مبارزه کنید و از شیوع آن پیشگیری کنید. شیر نیز حاوی ال-لیزین است.


قرار دادن شیر روی تبخال‌تان و فشار دادن آن می‌تواند به خوب شدن سریع ‌‌آن کمک کند و نیز می‌تواند به کاهش درد نیز کمک کند. شما می‌توانید با نوشیدن شیر از شیوع آن جلوگیری کنید، زیرا به شما کمک خواهد کرد ال-لیزین دریافت کنید.


اگر شما درحال‌حاضر تبخال دارید، می‌توانید یک پنبه‌ی توپی را در یک قاشق غذاخوری شیر بخیسانید و آن را به مدت چند دقیقه روی تبخال بگذارید.


۲۵. هیدروژن پروکسید

hydrogenperoxideهیدروژن پروکسید می‌تواند سرعت خوب شدن ( التیام) تبخال را افزایش دهد.


این ماده به عنوان یک ضد عفونی‌کننده نیز جلوی پیشرفت یا بدتر شدن آن را می‌گیرد.


برای استفاده از هیدروژن پروکسید، یک پنبه‌ی توپی را در یک قاشق غذاخوری پروکسد بخیسانید. پنبه‌ی توپی را مستقیماً روی آن قرار دهید بگذارید به مدت چند ثانیه بماند. بعد از ۵ دقیقه آن را با آب بشویید.


درمان تبخال ۲۶: موم عسل

bees-wax


پروپولیس( ماده‌ی صمغی قهوه‌ای رنگ شبیه موم) به سریع خوب شدن تبخال کمک می‌کند و نیز می‌تواند در کاهش درد کمک کند.


زنبورها از صمغ طبیعی استفاده می‌کنند تا کندوهای‌شان را بسازند.


پروپولیس از جوانه درختان، موم عسل و دیگر محصولات فرعی زنبورها درست می‌شود. پروپولیس در قدیم برای درمان زخم‌ها و آبسه استفاده می‌شد.


محققان یافته‌اند که در لوله‌های آزمایشی، پروپولیس تولید مجدد ویروس هرپس را متوقف می‌کند.


درمان خانگی تبخال ۲۷: وازلین

Petroleum-Jelly


وازلین حاوی نرم کننده‌های طبیعی است. این به نرمی پوست که تبخال را تحت تأثیر قرار می‌دهد کمک می‌کند.


در صورتی‌که وازلین خیلی سفت باشد مانعی ایجاد می‌کند که می‌تواند ورود باکتری به تبخال را متوقف کند، بنابراین، جلوی عفونت باکتری را می‌گیرد. چنین عفونتی باعث می‌شود  این زخم مدت زیادی بماند. برای استفاده از وازلین، مطمئن شوید که دستان‌تان تمیز است، سپس با استفاده از انگشت لایه‌ی نازکی از وازلین را مستقیم روی آن بمالید. شما می‌توانید هر چند دفعه که دوست دارید در طول روز از وازلین استفاده کنید تا زمانی‌که تبخال محو شود.


درمان خانگی تبخال ۲۸: عصاره‌ی وانیل

vanillaextract


عصاره‌ی وانیل دارای خواص ضد عفونی قوی است و این در التیام عفونت ویروسی که باعث تبخال می‌شود، موثر است.


از آنجایی‌که وانیل ضد التهاب هم است، می‌تواند به تسکین درد تبخال کمک کند. شما باید از عصاره‌ی وانیل ۱۰۰ درصد استفاده کنید تا خوب اثر کند.


برای استفاده، عصاره را بگیرید و گوش‌پاک‌کن را با چند قطره از آن آغشته کنید. گوش پاک‌کن را مستقیم روی تبخال قرار دهید.


می‌توانید هر ساعت این کار را تکرار کنید


منبع: ویکی پدیا ، چطور

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

طب سنتی علمی تجربی و اقلیمی است که از طریق مخلوط نمودن گیاهان طبیعی مختلف معجون و داروهایی تهیه می شوند و به کمک شناخت طبع‌های انسانی به درمان شقاق یا فیشر مقعدی با روش‌های مختلف پرداخته می شود. یکی از ضعف های درمان شقاق در طب سنتی این است که به جای از بین بردن علت اصلی یا همان عامل بیماری، تنها علائم آن را رفع می کند. در صورتی که برای درمان شقاق ابتدا باید علت این بیماری و میزان جراحت وارده به آن بررسی شود و سپس درمان متناسب با آن صورت پذیرد، در حالی که علم طب سنتی بدون در نظر گرفتن علت بیماری شروع به درمان می کند در نتیجه در اغلب موارد با شکست مواجه می شود. استفاده از طب سنتی اگر به تنهایی باشد نه تنها بیماری را رفع نمیکند بلکه با به ایجاد وقفه در درمان عارضه، موجب شدت یافتن آن نیز می شود. یکی دیگر از ضعف های این علم عدم توجه به حساسیت زایی مخلوط گیاهان و یکسان نبودن اثر بخشی داروها در افراد مختلف است.

اما نکته که وجود دارد این است که نمی توان این طب را به طور کامل نفی نمود، بلکه نبود اثربخشی کافی، نظریه های مختلف در مورد این طب و عدم اساس و پایه علمی موجب شده این روش در مقایسه با سایر روش های پزشکی و دارویی مانند جراحی و لیزر اثرات کافی را نداشته باشد و یا حداقل نیازمند زمان بیشتری است. از همین روی به همه افراد توصیه می شود قبل از چنین اقدام هایی با پزشک متخصص خود مشورت نمایند و در صورت تایید نظر وی از درمان شقاق در طب سنتی در کنار درمان های موثر پزشکی استفاده نمایند. چرا که این درمان را نمی توان جایگزین درمان های علمی و پزشکی نمود.

کلینیک پایتخت

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

استفاده از داروی گیاهی بواسیر یکی از راهکارهای موقتی و گاهاً موثر درمان آن محسوب می شود. اما قبل از بررسی آن به معرفی این بیماری می پردازیم. بواسیریا هموروئید از بیماری های مزمن روده محسوب می شود، این بیماری در اثر وارد آمدن فشار به مقعد ایجاد شده و موجب تورم و گشاد شدن عروق در این ناحیه می گردد. علائم بواسیر شامل درد، خونریزی، سوزش و خارش مقعد است. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکار درمان علائم این بیماری از طریق مصرف داروی گیاهی بواسیر آشنا نماییم.

داروی گیاهی بواسیر

مصرف داروی گیاهی بواسیر را می توان در دسته روش های خانگی معرفی نمود. این روش در برخی موارد می تواند در درمان این عارضه تاثیرگذار باشد. البته در اغلب موارد درمان موقتی است و برای نتیجه گیری لازم است در کنار استفاده از داروی گیاهی بواسیر از روش های پزشکی و قطعی درمان این بیماری نیز استفاده کنید. هرگز قبل از مشورت با پزشک از این داروها استفاده نکنید. برخی از داروهای مناسب برای درمان این بیماری بدین شرح است :

آلوئه ورا

خواص بیشمار گیاه آلوئه ورا موجب شده در درمان انواع بیماری ها از جمله بواسیر کاربرد داشته باشد. این دارو دارای خاصیت قابض بوده و میتواند در کاهش خونریزی و بهبود زخم تاثیر گذار باشد. از طرفی این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند التهاب، سوزش و خارش ناشی از بواسیر را درمان نماید.

روش مصرف : برای استفاده از آلوئه ورا می توانید آن را میل کنید (حداقل ۴ قاشق غذاخوری) و یا ژل آن را استخراج کرده و بر روی ناحیه بواسیر استعمال نمایید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای خواص دارویی بسیاری است به طور مثال از این روغن برای حفظ کیفیت مو، سلامت قلب، کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، بهبود وضعیت گوارش و …. استفاده می شود. به همین ترتیب ویژگی های این روغن موجب شده بتوان از آن در درمان بیماری بواسیر نیز استفاده نمود.

روش مصرف : برای این منظور لازم است روغن نارگیل را بر روی نواحی بواسیر استعمال نمایید، مدتی را صبر نموده و سپس ناحیه را با استفاده از آب گرم شستشو دهید.

کیسه چای سیاه

کیسه چای

کیسه چای سیاه دارای ماده ای به نام اسید تانیک است که این ماده دارای خاصیت قابض است پس می توان آن را به عنوان داروی گیاهی بواسیر معرفی نمود. استفاده از کیسه چای سیاه می تواند درد و التهاب ناشی از بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

روش مصرف : برای این منظور لازم است، کیسه چای را برای مدت ۱۰ دقیقه درون آب داغ قرار دهید سپس آن را خارج نموده و پس از خنک شدن بر روی رگ های متورم قرار دهید. راه دیگر این است که کیسه چای مرطوب را درون یخچال قرار دهید سپس آن را خارج کرده و بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این روش را باید ۲ الی ۳ مرتبه در روز تکرار کنید.

گیاه استون روت

گیاه دارویی استون روت، داروی گیاهی بواسیر است، خواص این گیاه موجب کاهش فشار وارده در عروق بواسیری می گردد و التهاب را کاهش میدهد. از سایر ویژگی های این گیاه می توانیم به اثرات آرام‌بخشی، تقویتی، قابض، ضد تشنج، آنتی‌اکسیدانی و ادرار آوری اشاره کنیم.

روش مصرف : برای استفاده از این گیاه لازم است مقدار از عصاره آن را تهیه کرده و آن را مستقیماً بر روی ناحیه درگیر استعمال نمایید.

جوز هندی

جوز هندی دانه‌ی سفت و خشک شده‌ی درخت جوز است. این دارو می تواند به مشکل موثری در درمان بواسیر موثر باشد. این دارو گوارش را بهبود بخشیده و درمان اسپاسم معده و آلزایمر تاثیرگذار است.

روش مصرف : برای استفاده از این داروی گیاهی بواسیر لازم است دوبار در روز و هر بار یک قاشق چای خوری از این گیاه را صبح و شب مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید :

https://dribbble.com/shots/6043357-

https://www.webwiki.com/jarah.clinic

https://dribbble.com/shots/6038174--vaaft

https://www.youtube.com/watch?v=CG0OL1SP2r4&feature=youtu.be

https://forum.pasja-informatyki.pl/user/jarahclinic

http://goliajoodi.ninipage.com/post-21.nini

http://www.pearltrees.com/jarahclinic#l552

https://www.business.com/advice/member/p/mandy-jody/

http://prlog.ru/analysis/jarah.clinic

https://durevealimage.net/index.php?user/809-golia70/


  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

بواسیر یا هموروئید بیماری بسیار شایعی است که می تواند هر گروه و رده سنی را درگیر کند. اما از آنجایی که با افزایش سن عضلات مقعد تضعیف می شوند، احتمال بروز آن در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر می شود. بواسیر در کودکان همراه با درد و التهاب بسیاری است که موجب آزار کودک دلبندتان می شود، توجه به نشانه ها و علائم بواسیر در کودکان به شناسایی سریع تر و انتخاب روش درمان کمک می کند.

علت بواسیر در کودکان

علت بواسیر در کودکان سبک زندگی اشتباه است. مهمترین علت بروز این بیماری در کودکان را می توان رژیم غذایی نادرست و بدون فیبر عنوان کرد که زمینه را برای یبوست فراهم نموده و به بواسیر می انجامد. از سایر علل بروز بواسیر در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عدم تحرک کافی
  • عدم مصرف کافی آب
  • یبوست مزمن

علائم بواسیر در کودکان

توجه به علائم کودک می تواند در حل کردن سریع تر این مشکل کار ساز باشد، بسته به اینکه کودک در کدام مرحله از بیماری قرار دارد، علائم مختلفی ایجاد می شوند. به طور مثال ممکن است کودک دچار تورم و بیرون زدگی عروق شود و یا هیچ بیرون زدگی مشاهده نشود. از علائم بواسیر در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • خارش و سوزش
  • حساسیت
  • درد
  • خونریزی حین اجابت مزاج

پیشگیری از بواسیر در کودکان

برای پیشگیری از بواسیر باید رژیم غذایی کودک را کنترل کنید تا از یبوست جلوگیری نمایید. برای این منظور مصرف میوه و سبزیجات پر فیبر و مصرف کافی آب و مایعات توصیه می شود.همچنین افزایش فعالیت کودک می تواند در پیشگیری از بواسیر موثر باشد. والدین موظف هستند به کودکان خود آموزش دهند تا به محض احساس نیاز به اجابت مزاج، به دستشویی مراجعه کنند. همچنین باید از زور زدن پرهیز کرده و زمان زیادی را دستشویی نمانند.

بواسیر کودکان

 

درمان خانگی بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان، اغلب موارد در مراحل ابتدایی است و نیاز به درمان های تهاجمی ندارد. در نتیجه تنها با چند راهکار ساده در خانه قابل درمان است. برخی از نکاتی که برای درمان بواسیر در کودکان توصیه می شود، به این شرح است :

  • رژیم غذایی پر فیبر : مصرف کافی میوه ها و سبزیجات به درمان یبوست و به دنبال آن درمان بواسیر کمک می کند.
  • مصرف کافی مایعات : اگر آب و مایعات به اندازه کافی مصرف شوند، از یبوست و سفت شدن مدفوع که آسیب به رکتوم را به دنبال دارد، پیشگیری خواهد شد. هر فردی باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف نماید.
  • حمام سیتز : در صورتی که کودک حداقل به مدت ۳۰ دقیقه به خصوص بعد از اجابت مزاج در آب گرم بنشیند، به درمان بیماری کمک می شود.
  • کمپرس آب گرم : استفاده از کمپرس آب گرم، موجب افزایش گردش خون در این ناحیه شده و درمان هموروئید را به دنبال دارد.
  • کمپرس سرد : استفاده از سرما در نواحی اطراف مقعد موجب کاهش درد می شود.
  • ورزش : فعالیت بدنی کافی در پیشگیری و نیز درمان بواسیر موثر است.
  • رعایت بهداشت مقعد : بهداشت مقعد در درمان این بیماری موثر است، البته لازم است پس از شستشو ناحیه مقعد را به آرامی و با حوله خشک نمایید.
  • دارو : در مواردی که کودک درد شدیدی را حس می کند، می توان با مصرف استامینوفن با دوز مناسب کودکان درد را کاهش داد.

در صورتی که کودک با روش های ذکر شده درمان نشود؛ لازم است به پزشک مراجعه نموده و با وی در رابطه با سایر روش های درمانی مشورت نمایید. در موارد حاد از روش هایی نظیر جراحی برای درمان استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : 

https://twitter.com/clinicnovin

https://www.linkedin.com/in/clinic-novin-20750516a/

https://www.pinterest.com/clinicnovin/

https://www.facebook.com/pg/clinicnovin/about/

https://tamasha.com/v/PlyKZ

https://thimpress.com/forums/users/novin70/

http://yon.ir/8YA6j

https://www.youtube.com/watch?v=85urBNaGHWM&feature=youtu.be

http://www.webestools.com/profile-42265.html

http://yon.ir/tQO28

https://sol.1c.ru/forum.php?PAGE_NAME=profile_view&UID=27534

https://de.quora.com/profile/Clinic-Novin

https://mootools.net/forge/profile/novin70

https://bionumbers.hms.harvard.edu/bionumber.aspx?&id=116523

https://forum.mlmarketing.ir/thread2952.html#post3869

https://dribbble.com/shots/6125230-

https://peatix.com/user/4470024/view

https://www.smashwords.com/profile/view/novin70

https://profiles.wordpress.org/novin70/

http://www.vidofa.com/video/G28DF8DEY5LZ

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

شقاق یا فیشر از انواع نسبتاً شایع بیماری های مقعدی است که افراد را در سنین مختلف درگیر می کند، شقاق به معنی ایجاد ترک در دیواره مقعد است که همراه با درد شدید بروز می کند، از دیگر علائم ابتلا به این عارضه می توانیم به سوزش، خارش، خونریزی و … اشاره کنیم. اگر شقاق درمان نشود، زخم ایجاد شده عمیق تر شده و به طبع علائم ایجاد شده تشدید می شوند. اولین راهکار درمان شقاق بعد از تغییر رویه زندگی یعنی تحرک و تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو و پماد است. این بیماری در اغلب موارد با مصرف دارو بهبود می یابد به خصوص اگر در مراحل ابتدایی خود باشد. درمان دارویی در ۵۰% موارد شقاق مزمن موثر واقع می شود. در ادامه به معرفی بهترین دارو ها و پماد برای درمان شقاق می پردازیم :

آنتی فیشر

آنتی فیشر

پماد آنتی فیشر از بهترین پماد ها برای درمان شقاق مقعد است، که در بهبود علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش و …موثر است. آنتی فیشر با استفاده از داروهای گیاهی دارمازو ( دارای تانِیک اسِید است و خاصیت قابض دارد.) و عصاره های بابونه ( دارای خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم است که برای درمان زخم های غشای مخاطی مناسب است.) تولید می شود و با مداومت در مصرف به درمان شقاق مقعدی کمک می کند. برای مصرف این دارو کافی است زخم شقاق را با آن پوشش دهید. مصرف این دارو به جز موارد حساسیت های شدید منع مصرف ندارد.

پماد گلیسیرین تری نیترات

پماد گلیسیرین تری نیترات از معروف ترین پماد ها برای درمان شقاق مقعدی است، عملکرد این دارو به گونه ای است که جریان خون در ناحیه مقعدی را افزایش داده و از طرفی با کاهش فشار وارده به عضله مقعد، موجب تسریع بهبود زخم شقاق می گردد. مصرف این پماد باید ۸ الی ۱۲ ساعت یکبار با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک باشد، البته بهترین زمان مصرف دارو بلافاصله قبل از اجابت مزاج است. عوارض جانبی این دارو به این شرح است :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • کاهش فشار خون

لازم است تا ۲۴ ساعت پس از مصرف گلیسیرین تری نیترات از داروهای درمان اختلال نعوظ مثل سیلدنافیل (Viagra)، تادالافیل (Cialis) و یا واردنافیل (لویترا) استفاده نکنید. دوره درمانی با این دارو بین ۶ الی ۸ هفته تعیین شده است.

پماد مسدود کننده کانال کلسیم

پماد مسدود کننده کانال کلسیم یکی دیگر از داروهای تجویزی برای درمان شقاق مقعد است، عملکرد این دسته از داروها شامل جلوگیری ورود کلسیم به داخل سلول و خروج کلسیم از ذخایر سلولی است تا از این طریق با کاهش فشار خون به درمان شقاق کمک نماید. نوع خاصی از پماد های مسدود کننده که دیلتیازم نام دارد، به درمان شقاق کمک می کند، نوع موضعی این دارو عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی بیشتری را به دنبال دارد. شایع ترین عارضه پس از مصرف دیلتیازم سردرد است.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین

همانطور که میدانید مهمترین علامت شقاق درد شدید آن است که حاصل فشار بیش از اندازه به عضله مقعد است. پماد لیدوکائین با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد دردی، علائم بیماری شقاق مانند خارش، درد، سوزش و … را از بین برده و در بهبود زخم این بیماری نیز موثر است. البته مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک و مقدار تجویز وی باشد، زیرا لیدوکائین امکان مصرف طولانی مدت را ندارد.

منبع: کلینیک نوین

مطالب مرتبط: http://yon.ir/AtQeV

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/23/5121397

http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16453

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/22/5120755

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/20/5119343

http://forum.kishtech.ir/showthread.php?tid=31624

https://www.edocr.com/user/jarahclinic

https://www.edocr.com/v/nojvyap4/jarahclinic/

http://www.class8om.loxblog.com/forum/?p=1070&fid=1070

https://dribbble.com/shots/6602540-

https://britishforcesdiscounts.co.uk/biz/a/93625-jarahclinic

https://ello.co/jody70/post/zyf8z2bixzruseq3enhlra

http://yon.ir/8PbuX

https://onmogul.com/novin70

http://economist.rudn.ru/4images/member.php?action=showprofile&user_id=21753

https://www.sandiegoreader.com/users/novin70/

https://www.quibblo.com/user/novin70

http://yon.ir/aVU9q

http://forum.persianseven.ir/t354945.html#post936353

http://yon.ir/cQeSb

https://forum.elster.de/anwenderforum/member.php?562546-novin70

https://www.panikad.com/ad/70131/

https://www.panikad.com/site/jarah.clinic/

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

بیماری های مقعدی شامل بیماری های بواسیر، فیستول، شقاق، کیست مویی، آبسه و…می شود. این بیماری ها در موارد حاد تر بایستی از طریق درمان های تهاجمی مانند لیزر و جراحی درمان شوند. شاید یکی از مهمترین دغدغه بیماران در رابطه با درمان بیماری های مقعدی قبل از نتیجه ی درمان، هزینه ی این نوع عمل ها می باشد. زیرا هزینه بعضی عمل ها مثل هزینه جراحی بواسیر با لیزر سنگین بوده و همه بیماران از پس پرداخت آن بر نمی آیند.

هزینه جراحی بیماری های مقعدی

تعیین هزینه دقیق عمل جراحی بیماری های مقعدی مثل هزینه عمل کیست مویی کار مشکلی است زیرا هزینه عمل به عوامل متعددی از جمله پزشک، مرکز درمانی، شهری که قرار است درمان را در آن انجام دهید، شرایط بیمار و … بستگی داشته و نمی توان برای آن هزینه دقیقی را تعیین نمود. به علاوه هر مقدار بیماری شما پیشرفته باشد به عمل سنگین تری نیاز دارد و مسماً هزینه مورد نیاز برای درمان آن بیشتر است از همین روی توصیه می شود، در صورت بروز علائم سریعاً با پزشک مشورت نمایید.

هزینه لیزر بیماری های مقعدی

هزینه انجام لیزر بیماری های مقعدی نیز به عوامل متعددی بستگی دارد و تعیین هزینه ی آن کار مشکلی است پس لازم است برای تعیین قیمت با مرکز درمانی مورد نظر مشورت نمایید. اما خوب است بدانید از آنجا که لیزر به صورت سرپایی و در کمترین زمان ممکن انجام می شود، نیاز به طی دوره نقاهت و استراحت در منزل ندارد که این امر خود تا حد قابل توجهی هزینه های شما را کاهش خواهد داد.

قوانین بیمه در رابطه با پرداخت هزینه درمان لیزر

یکی از مهمترین مسئله در رابطه با درمان بیماری های مقعدی با لیزر این است که بیمه هزینه آن را تقبل نمی کند. دلیل این امر این است که به طور کلی شرکت های بیمه هزینه های روش های درمانی سرپایی، بدون بستری، بدون بی هوشی و کمتر از  شش ساعت را تقبل نمی کنند. در نتیجه هزینه ای بابت لیزر به بیمار پرداخت نمی کند. اما از آنجایی که یکی از مزیت های لیزر این است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی دوره نقاهت ندارد، همچنان از نظر اقتصادی در مقایسه با جراحی به صرفه تر است.

منبع : ونک لیزر 

مطالب مرتبط: http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16458

http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16459

http://yon.ir/NnaGU

http://yon.ir/BYnfy

http://yon.ir/YKCZ5

https://forum.sa-mp.com/member.php?u=333137

https://subrion.org/forums/members/vanak70.15767/

https://subrion.org/members/info/vanak70/

https://www.edocr.com/user/nadihamidi2017

https://www.edocr.com/user/laservanak

http://irblog.loxblog.com/forum/?p=446&fid=446

http://forum.raymarine.com/member.php?action=profile&uid=30551

https://britishforcesdiscounts.co.uk/biz/a/93626-vanaklaser

http://www.i-phone.ir/forums/thread99982408.html#post1050803

https://support.bioconductor.org/u/20982/

https://onmogul.com/vanak70

http://yon.ir/QbcAu

https://www.sandiegoreader.com/users/vanak70/

http://www.cruzroja.es/creforumvolint_en/user/profile/40104.page

http://yon.ir/xqBYP

https://www.quibblo.com/story/c6bW-jkQ/

https://www.quibblo.com/story/c6bt-IhQ/

http://moisrex.rozblog.com/Forum/Post/27526

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?pid=628646#p628646

https://piqs.de/user/vanak70

https://www.bonanza.com/users/38684166/profile

https://www.adsoftheworld.com/user/vanak70

http://yon.ir/pErUr

http://fissure.deyblog.ir/post/15

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?pid=620550#p620550

http://darmanenovin.blogfa.com/post/108

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?id=150097

http://www.webestools.com/profile-40555.html

https://bionumbers.hms.harvard.edu/bionumber.aspx?&id=116525

https://thimpress.com/forums/users/vanak70/


  • golnar jody