بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

بیماری هموروئید یا بواسیر خارجی یکی از انواع این بیماری است. به طور کلی بواسیر به واریسی شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها در مقعد گفته می شود. در صورتی که این سیاهرگ ها داخل کانال مقعد باشند، بواسیر داخلی و در صورتی که سیاهرگ های خارج از مقعد دچار التهاب و تورم شوند، بواسیر بیرون زده است.

 

 

 

در بواسیر خارجی توده ای برآمده بر روی عضله مقعد ایجاد می شود. این توده بر خلاف هموروئید داخلی، به شدت دردناک و خارش دار است و در صورتی که در آن لخته خون تجمع کند، بواسیر ترومبوزه نامیده شده و نیاز به درمان سریع دارد برای تخلیه خون دارد.

بررسی روش های درمان

امروزه تلاش همه پزشکان بر این امر است که برای درمان تمامی بیماری ها از روشهای با کمترین آسیب بهره ببرند، و غالباً جراحی به عنوان آخرین خط درمان انتخاب شود. زیرا جراحی شاید به ظاهر بیماری حال حاضر را رفع کند، ولی نتایج  تحقیقات NCBI به اثبات رسانده است که عوارض بعد از جراحی به خصوص تزریق داروهای بیهوشی بیشتر از خود بیماری است. این عوامل موجب شده، روشهای جراحی منسوخ و روش های نوین جایگزین آن شوند. ما نیز در این مقاله سعی کردیم به روشهای بپردازیم که بدون جراحی و با کمترین میزان آسیب بواسیر خارجی را درمان می کنند. این روشها عبارتند از :

درمان بیرون زدگی بواسیر یا هموروئید با اشعه لیزر

درمان هموروئید خارجی با لیزر جدیدترین روش درمان این بیماری است که حاصل سال ها تحقیق و آزمایش است. این روش درمان چند دهه ای ست که جایگزین جراحی شده و توانسته رضایت بیماران را به بهترین نحو جلب کند.

برای درمان قطعی بواسیر خارجی لازم است، سیاهرگ آسیب دیده به طور کامل حذف شود. در گذشته با استفاده از جراحی این ناحیه متورم برداشته می شد. اما این بار با استفاده از اشعه قدرت مند لیزر این توده متورم بدون آسیب و بدون خونریزی برداشته می شود. لیزر همزمان با برش خروجی اعصاب و رگ های آسیب دیده را مسدود کرده در نتیجه از خونریزی و درد شدید جلوگیری می شود. مهمترین مزیت های درمان بواسیر بدون جراحی و با لیزر به این شرح است:

  • این درمان بدون خطر و ایمن است. زیرا دستگاه لیزر فاقد بخار و یا دود است.
  • این درمان قطعی است زیرا تمام نواحی آسیب دیده برطرف می شود. ( البته به شرطی که بیمار نکات پیشگیرانه را رعایت و سبک زندگی خود را تغییر دهد.)
  • لیزر بدون درد و خونریزی ایت.
  • این درمان سرپایی و در کمتری از یک ساعت انجام شده و بر خلاف جراحی های سنگین، نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.
  • درمان با لیزر هزینه ای مناسب تر داشته و شما تنها با یکبار پرداخت هزینه برای همیشه از شر این عارضه خلاص می شوید.
  • لیزر بدون خطر آسیب به اسفنکتر مقعد و یا بی اختیاری انجام می شود.
  • پس از انجام لیزر بر خلاف جراحی اسکار (جای زخم) کمتری به جای می ماند و خانم ها می توانند از این بابت آسوده تر باشند.
  • لیزر موضع را ضدعفونی کرده و خطر عفونت را کاهش می دهد.

روش های درمان در خانه

درمان خانگی یکی از روش های پر طرفدار بیماران برای درمان بواسیر خارجی بدون جراحی است. اگر علائم شما به تازگی شروع شده و خفیف است، شاید این درمان بتواند به شما در مراحل ابتدایی کمک کند. اما در حالت کلی نمی توان درمان خانگی هموروئید را به عنوان درمان قطعی معرفی نمود، زیرا تنها نقش تسکین دهندگی داشته و در اغلب بیماران مشاهده شده است که بعد از مدتی بیماری مجدداً عود خواهد نمود.

از آنجایی که مهمترین علت در بروز این بیماری یبوست است، هدف از درمان های خانگی برطرف کردن یبوست است.  انواع روشهای درمان خانگی به این شرح است:

  • مصرف فیبر :  فیبر ماده ای مغذی در انواع میوه ها و سبزیجات است که در بدن انسان ها قابل هضم و جذب نیست، در نتیجه در روده تجمع می کند. دریافت فیبر کافی با افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست، به بهبود این بیماری کمک می کند.
  • نوشیدن آب : نوشیدن آب و مایعات از طریق نرم نمودن مدفوع در بهبود یبوست و هموروئید موثر است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید.
  • کمپرس سرد : از آنجایی که آزار دهنده ترین علامت این بیمار درد شدید است، کمپرس سرد می تواند تا حد قابل توجهی  درد این بیماری را تسکین دهد.
  • حمام سیتز : حمام سیتز یا نشیمن روشی برای تسکین درد و التهاب است. برای این منظور نیاز به یک لگن یا وان آب داغ است، تا ناحیه کفل و ران ها به طور کامل در آب گرم قرار گیرد. به منظور بازدهی بالاتر می توانید مقداری نمک اپسوم یا جوش شیرین به این آب بیافزایید.
  • ورزش : ورزش و تحرک می تواند با افزایش فعالیت روده و بهبود گردش خون به درمان یبوست و بواسیر خارجی کمک نماید. بهترین ورزش برای این منظور پیاده روی و زمان مناسب آن حداقل 30 دقیقه در طول روز است.

درمان با پماد و دارو

درمان دارویی از دیگر روشهای درمان هموروئید خارجی بدون جراحی است. داروهای مختلفی از جمله پماد، شیاف و قرص برای درمان این بیماری وجود دارد. این داروها می توانند به درمان التهاب، سوزش، خارش و درد کمک نمایند. همچنین برخی دیگر از این داروها دارای خاصیت قابض بوده  و عروق متورم شده را جمع می کنند. اما داروها نیز تنها در برخی محدوده  پاسخگوی درمان بوده و همچنان امکان عود مجدد بیماری وجود دارد. از داروهای مناسب برای درمان این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • شیاف یا پماد آنتی هموروئید :  بهترین پماد برای درمان این بیماری است. آنتی هموروئید دارای خواص ضد خارش، ضد التهاب و کاهش دهنده درد است. اما نباید در مصرف آن زیاده روی نمود، زیرا امکان بروز عوارض وجود دارد. مدت مصرف این پماد 7 روز است در صورت عدم درمان پس از این مدت لازم است، مصرف آن را قطع کرده و در این مورد با پزشک مشورت نمایید.
  • پماد هیدروکورتیزون : این دارو با خاصیت ضد التهابی خود در درمان انواع مشکلات پوستی از جمله هموروئید موثر است. به علاوه این پماد در کاهش درد، خارش و تورم نیز نقش مهمی دارد.  تماس این دارو با نواحی مخاطی بدن مانند چشم، واژن، بینی، و یا مصرف آن برای زنان باردار ممنوع است. میزان مصرف این پماد بسته به نظر پزشک متفاوت، ولی معمولاً یک یا دو بار در روز است.
  • پماد لیدوکائین :  این دارو به منظور کاهش سریع درد مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد دارو به گونه ای است که با ایجاد انسداد در کانال کلسیم مانع از انتقال پیام های عصبی شده و در عرض 2 الی 5 دقیقه درد را تسکین می بخشد. در صورت بارداری از مصرف آن پرهیز کنید.
  • پماد ام جی : این پماد از گیاهی به نام مورد تولید شده و دارای اثرات ضد التهاب و قابض است. به طور معمول 2 بار در روز از این پماد استفاده می شود.
  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی در خشک کردن عروق ملتهب اثر گذار است و از این طریق به درمان بیماری کمک می کند. این دارو تنها برای بواسیر های درجه یک و دو کاربرد داشته و مصرف آن در بارداری و شیردهی ممنوع است.

هشدار : برخی از این دارو بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما قبل از مصرف هریک از آنها با پزشک مشورت نمایید. زیرا لازم است در ابتدا از بیماری خود مطمئن شوید.

منبع : http://www.rajanews.com/news/333775/%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86

  • ۹۸/۱۱/۱۲
  • golnar jody

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی