بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دلایل یبوست در کودکان

سبک زندگی کودکان ویژگی های خاص خود را دارد. کودکان در بسیاری موارد به مراتب آسیب پذیرتر از ما هستند. یکی از مشکلاتی که بیشتر کودکان با آن روبرو می شوند یبوست است. از بدترین و البته شایع ترین مشکلات گوارشی که کودک و نوزاد و بزرگسال نمی شناسد و به سراغ همه می رود. اگر تعداد دفعات اجابت مزاج کودک شما به 3 بار یا کمتر از آن در طول هفته رسیده است و شکل و قوام مدفوع او به شدت سفت و سخت شده و با سختی دفع می شود می توان نتیجه گرفت کودک شما با یبوست در حال دست و پنجه نرم کردن است و باید سریعا مشکل او را برطرف کنید.

همچنین عدم دفع درست و مرتب مدفوع یعنی تجمع مواد زائد در بدن کودک و این آغاز بسیاری از عفونت ها،  بیماری ها و مشکلات گوارشی در کودکان است. در ادامه با عوارض یبوست در کودکان بیشتر آشنا خواهید شد و به نحوه ی درمان و روش های سریع برای برطرف کردن یبوست در کودکان هم پرداخته ایم.

دلایل شایع یبوست در کودکان

یبوست در کودکان زمانی به وجود می آید که حرکت مدفوع در روده ها کندتر و آرام تر گردد. روده ها در حالت عادی حرکات یکنواخت و منظمی دارند که باعث می شود مواد غذایی در مسیر دستگاه گوارش و روده ها حرکت کنند و در نهایت به شکل مدفوع از بدن خارج شوند. دلایلی وجود دارد که باعث می شود این حرکات روده ای کند و نامنظم شود در نتیجه حرکت مواد غذایی و مدفوع هم کندتر می گردد. این یعنی آب بیشتری از مواد غذایی و در ادامه از مدفوع توسط روده ها گرفته می شود. در نتیجه مدفوع سفت و خشک می شود و خروج آن از مقعد به سختی صورت می گیرد و با درد همراه است. چنین مساله ای در کودکان به شدت شایع است و دلایلی وجود دارد که بیشتر کودکان و حتی نوزادان همیشه با یبوست روبرو می شوند.

از مهم ترین دلایل بروز یبوست در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز
  • مصرف کم میوه ها و سبزیجات تازه. به طور کلی عدم مصرف منابع غنی از فیبر توسط کودکان از مهم ترین دلایل بروز یبوست در آنها می باشد.
  • کم تحرکی کودک به علت زندگی آپارتمان نشینی
  • به تعویق انداختن اجابت مزاج به دلایلی همچون عدم آموزش صحیح دستشویی رفتن به موقع به کودک، ترس کودک، بازیگوشی و فراموشی.
  • عوارض ناشی از مصرف برخی داروها
  • استرس و مسائل روانی
  • https://clinicdarman.com/
  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

اکثر افراد مبتلا به ویروس HPV از وجود این ویروس در بدن خود اطلاع ندارد، زیرا ویروس در اغلب موارد بدون هیچ نشانه خاصی وارد بدن میشود و پس از طی دو سال بدون درمان از بین می رود، اما در 10 تا 20 موارد این ویروس از بین نرفته و فرد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش از سرطان دارد. (حداقل 20 سال به طول می انجامد که عفونت HPV به سرطان سرویکس تبدیل شود.)

ویروس HPV عامل بیش از 90 درصد از کانسر های سرویکس (سرطان دهانه ی رحم) یا زگیل های تناسلی است. بیش از 75 -80 درصد زنان قبل از 50 سالگی از طریق رابطه جنسی به این ویروس مبتلا شده اند.

این ویروس از طریق تماس پوست با پوست در رابطه جنسی واژینال، دهانی و آنال منتقل می شود و حتی استفاده از کاندوم نیز نمی تواند از انتقال آن جلوگیری نماید.

  • ۰
  • ۰

اسهال، دفع مدفوع به شکل آبکی و بسیار شل است و فرد مبتلا دچار دل پیچه می شود و باید به طور مداوم فرد به دستشویی برود. این عارضه چیزی جز یک عفونت ساده نیست که دستگاه گوارش شما را درگیر خود کرده است و بدن شما در حال مقابله و واکنش با این عامل عفونیست.
اکثر موارد اسهال بین 2 روز الی 1 هفته از بین می روند و همه چیز به شرایط عادی باز می گردد اما گاهی منشا ایجاد آن خطرناک تر از یک عفونت ساده است و زنگ خطریست از وجود برخی بیماری ها و مشکلات شدید تر که در چنین شرایطی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت اسهال چیست؟

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این عارضه شناخته شده اند که می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • گاستروانتریت:
    گاستروانتریت یکی از شایع ترین علل این بیماری شناخته شده است. بیماری گاستروانتریت به علت عفونت روده ها رخ می دهد و دلیل آن موارد زیر می تواند باشد.
  1.  انگل ها
  2.  ویروس ها
  3.  باکتری ها
  • سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS)
  • عوارض ناشی از مصرف داروها
  • آلرژی و حساسیت غذایی
  • مصرف آب و غذای آلوده
  • عدم رعایت بهداشت دست ها
  • استرس و اضطراب
  • بیماری های گوارشی
  • مصرف محصولات حاوی سوربیتول

علائم اسهال

این علائم در افراد مختلف متفاوت است و به نوع اسهالی بستگی دارد که به آن مبتلا شده  است. گاهی ممکن است شما با علائمی نظیر اسهال، استفراغ مواجه شوید.علائم بیماری در موارد عفونی و غیرعفونی آن متفاوت است.

به طور کلی از مشخص ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. احساس نفخ در شکم
  2. دل پیچه و دل درد
  3. مدفوع رقیق، شل آبکی
  4. احساس تهوع و استفراغ
  5. مراجعه ی مکرر به دستشویی
  6. کاهش اختیار در دفع مدفوع
  7. بی اشتهایی
  8. کاهش وزن
  9. خستگی و بیحالی
  10. تب
  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

 آب‌میوه

شقاق مقعدی عمدتا به علت مصرف مواد غذایی نامناسب مثل نشاسته‌های فرآوری شده و غذاها و همچنین قند­هایی که باعث بروز یبوست و سخت شدن مدفوع می‌شوند، رخ می­دهد. بنابراین، اولویت اول برای درمان شقاق مقعدی رفع مشکل یبوست و همچنین مدفوع است. ۳ تا ۴ بار در روز آب‌میوه‌ی تازه مصرف کنید. همچنین بهتر است هر روز ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید. آنزیم گوارشی که برای هضم آب‌میوه ترشح می‌شود، می‌تواند در هنگام حفظ حرکات روده برای دفع مدفوع، از روند هضم غذا نیز پشتیبانی کند.


۱۲. شیر

شیر غنی از خواص و ترکیباتی است که برای عملکرد درست بدن لازم هستند، بنابراین منطقی است که شیر را در فهرست داروهای خانگی برای شقاق مقعدی وارد کنید. شما فقط باید مقداری شیر گرم را هر روز قبل از خواب میل کنید. این کار حرکات مکرر روده را ترویج خواهد کرد و همچنین سبب سلامت دستگاه گوارش خواهد شد.


۱۳. روغن حیوانی

رپغن حیوانی می‌تواند غشاهای مخاطی کل دستگاه گوارش را روان کند، و به این ترتیب سبب می‌شود که خروج مدفوع از روده راحت‌تر باشد. علاوه بر این، این ماده به تمیز کردن مدفوعی که از قبل باقی‌مانده و مدفوع تازه در روده کمک خواهد کرد.


شما می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن حیوانی را به مقداری شیر گرم اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. بسته به ذائقه‌تان مخلوط را شیرین کنید و ترکیب حاصل را هر روز قبل از خواب مصرف کنید. همچنین می‌توانید مقداری روغن حیوانی را گرم کنید و آن را ۳ تا ۴ بار در روز بر روی شکاف‌ها استعمال کنید.


مطلب مرتبط : ۵ بهترین درمان خانگی‌هموروئید(بواسیر)


۱۴. عدس

عدس با توجه به فیبر غذایی فراوانی که دارد، می‌تواند یک انتخاب عالی در فهرست درمان‌های خانگی برای شقاق مقعدی باشد. شما می‌توانید مقداری عدس جوانه‌زده را دو بار در روز مصرف کنید. عدس را به مدت یک شب تا صبح خیس بگذارید. صبح روز بعد، آنها را در یک پارچه‌ی کتانی بریزید و رویش را بپوشانید. هر بار که پارچه خشک شد، می‌توانید آن را به صورت دوره‌ای با آب خیس کنید تا رطوبتش حفظ شود. عدس‌ها دو روز بعد شروع به جوانه زدن می‌کند.


۱۵. آب گزنه

آخرین مورد در فهرست داروهای خانگی برای درمان شقاق مقعدی گزنه است. مهم است توجه داشته باشیم که در میان روش‌های درمانی شقاق مقعدی اولویت حفظ یکنواختی خروج مدفوع از بدن است. مدفوع آبدار یا مدفوع سخت مشکل را قطعا تشدید می‌کند. شما می‌توانید با مصرف یک قاشق چایخوری آب گزنه به صورت سه بار در روز از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. آب گزنه نه تنها باعث می‌شود که مدفوع به طور مرتب و یکنواخت از بدن خارج شود، بلکه باعث کاهش درد شقاق نیز خواهد شد.


چگونه می‌توان از بروز شقاق مقعد (فیشر) جلوگیری کرد؟

– در حال خارج شدن مدفوع به خودتان فشار وارد نکنید، زیرا ممکن است پارگی‌هایی که در شرف بهبودی هستند را باز کنید و حتی شکاف و پارگی تازه‌ای هم ایجاد شود.


– به منظور جلوگیری از شقاق مقعدی (فیشر) در نوزادان، پوشک آنها را به طور مرتب عوض کنید.


– در صورتی که به اسهال مبتلا شدید حتما آن را درمان کنید.


– از مصرف غذاهایی که باعث یبوست می‌شوند مانند برنج سفید، موز، محصولات لبنی مثل پنیر، گوشت قرمز، شکلات، غذاهای سرخ شده و چیپس پرهیز کنید.


– بدن خود را از طریق مصرف مایعات کافی برای ایجاد مدفوع نرم و جلوگیری از یبوست همواره هیدراته نگه دارید.


– به طور منظم و به مدت ۳۰ دقیقه در روز به منظور تشویق حرکات روده و بهبود جریان خون در ناحیه‌ی مقعد فعالیت فیزیکی داشته باشید. برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از حرکات کششی، یوگا، باغبانی، کارهای سبک خانه‌داری و پیاده‌روی.


– از فعالیت‌هایی مانند زدن وزنه‌های سنگین، دوچرخه‌سواری و همچنین تمریناتی که سبب بروز خستگی زیاد می‌شوند، پرهیز کنید.


– یادتان باشد که در هنگام نشستن روی سطوح سخت از بالش نرم استفاده کنید فشار وارد شده روی سطح مقعد کاهش یابد.


– ناحیه‌ی آسیب‌دیده را نخارانید زیرا این کار اختلال را بدتر می‌کند.

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

کیست مویی از بیماری های عفونی مقعد است که معمولاً بالای کمر ایجاد می شود. این عارضه حاصل برگشت مو به داخل پوست است که سبب تجمع عفونت در آن می گردد. این بیماری اغلب مردان و جوانان را درگیر می کند و مهمترین عامل آن عدم رعایت بهداشت در این ناحیه می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از راهکارهای پیشگیری از کیست مویی آشنا نماییم :

رعایت بهداشت

یکی از مهمترین راهکار های پیشگیری از کیست مویی رعایت بهداشت در ناحیه مقعد است. برای این منظور می بایست پس از هر اجابت مزاج این ناحیه را به خوبی بشویید و با استفاده از دستمال نرم خشک نمایید. همچنین پیشنهاد می شود روزانه ناحیه دنبالچه را با استفاده از صابون آنتی باکتریال و آب ملایم شستشو دهید. البته صابون باید به اندازه کافی استفاده شود تا منافذ پوست را مسدود نکند.

رفع موهای زائد

موهای زائد یکی از علت های اصلی ایجاد کیست در این ناحیه می باشد. برای پیشگیری از این امر لازم است موهای زائد خود را از بین ببرید همچنین بهترین راهکار از بین بردن موهای زائد لیزر درمانی است که به طور قطعی موهای این ناحیه را از بین می برد.

استفاده از لباس های مناسب

پوشیدن لباس های مناسب در مورد پیشگیری از کیست مویی بسیار مهم است زیرا استفاده از لباس های نامناسب باعث ایجاد فرسایش پوست شده که زمینه را برای بروز این بیماری فراهم می کند. لباس مناسب برای این منظور لباس های نخی و گشاد است که احتمال بروز این بیماری را به حداقل کاهش می دهد.

اجتناب از نشستن های طولانی مدت

کیست مویی به بیماری رانندگان معروف است زیرا مهمترین علت آن نشستن های طولانی مدت است. نشستن به مدت طولانی موجب فرسایش پوست این ناحیه شده و پوست را تحریک می کند که برگشت مو به داخل آن و کیست مویی را به همراه دارد. برای پیشگیری از کیست مویی لازم است بعد از یک ساعت نشستن از جای خود بلند شده و کمی پیاده روی کنید.

تعادل وزن

افزایش وزن بدن به معنی افزایش توده بدنی است که بی شک در ایجاد انواع بیماری های از جمله کیست مویی نقش دارد. وزن زیاد فشار وارده به این قسمت از بدن را افزایش داده و موجب تعریق بیشتر می شود که این امر همراه با افزایش خطر ابتلا به کیست مویی است. برای این منظور رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند در پیشگیری از کیست مویی نقش داشته باشد.


منبع :

کلینیک درمان

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

تمیزی بیش از حد یکی از دلایل خارش مقعد می باشد ! بعضی از بیماران به طرز وسواس گونه ای اقدام به تمیز کردن مقعد می کنند بعد از هر بار شست و شوی مقعد شما سعی دارید با مقدار زیادی دستمال کاغذی خشک و فشرده مقعد را خشک کنید. این کار را چند بار در روز تکرار می کنید. اتفاقی که می افتد این است که شما به خارش مقعد دچار می شوید و احتمالا فکر می کنید که به بواسیر دچار شده اید

 

چرا وسواس در تمیزی باعث ایجاد خارش مقعد می شود؟

 

زمانی که شما بیش از حد دستمال خشک را به پوست خود می کشید و سعی در خشک کردن آن دارید، پوست طی یک فرآیند طبیعی شروع به ترشح چربی می کند تا از آسیب رسیدن به خود جلوگیری کند. در نتیجه این چربی شما احساس کثیف بودن می کنید و بیش از گذشته اصرار به پاک کردن مقعد دارید. این روند باعث ایجاد ترک های ریز و شکاف برداشتن پوست می شود و در نتیجه شما به خارش مقعد دچار می شوید.این درست زمانی است که شما احساس می کنید به بواسیر دچار شده اید و شروع به استفاده از درمان های خانگی هموروئید می کنید. استفاده از کرم ها و مواد شیمیایی که فقط اوضاع را بدتر می کند، چون شما واقعا به بواسیر مبتلا نیستید و آسیب بیشتری به پوست اطراف مقعد وارد می کنید.

 

ساده ترین راه حل برای افرادی که وسواس در تمیزی دارند این است که استفاده از دستمال و یا صابون های شیمیایی را کنار بگذارند و مقعد را با آب تمیز کنند. منطقه مقعد برای تمیزی فقط به آب احتیاج دارد. بعد از شست و شو با آب با یک دستمال به آرامی منطقه را خشک کنید و از سایش بیش از حد دستمال خودداری کنید.



  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های آمیزشی است که در اثر نوع ۲ ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. نوع ۱ این ویروس عامل اصلی تبخال های دهانی است اما نوع ۲ فقط مختص بزرگسالان بوده و فقط از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده منتقل می شود و تبخال هایی را در اطراف نواحی تناسلی فرد ایجاد می کند.

تبخال به شکل زخم ها و تاول هایی کوچک ، دردناک و آبدار در اطراف اندام های تناسلی ظاهر می شود که پس از مدتی خشک شده و رو به بهبودی می روند. مطالعات نشان داده است که چیزی در حدود ۱۶ درصد از افراد بین ۱۴ تا ۴۹ سال به عفونت HSV یا همان تبخال تناسلی مبتلا هستند.

تبخال تناسلی زنان

زنان نسبت به مردان آسیب پذیری بیشتری در برابر این بیماری دارند و به عبارت دیگر تبخال تناسلی زنان شایع تر است. به طور کلی دستگاه تناسلی زنان نسبت به مردان سریع تر به انواع عفونت ها دچار می شود و ویروس از بدن مرد به بدن زن راحت تر منتقل می گردد. نکته ی دیگری که در رابطه با تبخال تناسلی زنان لازم به ذکر است این می باشد که با یک بار ابتلا به این عفونت، ویروس آن برای همیشه در سیستم عصبی باقی می ماند برخی عوامل مانند قاعدگی زنان امکان بازگشت و عود مجدد این ویروس را بیشتر می کند. به همین دلیل زنان بیشتر با عود مجدد تبخال تناسلی مواجه می شوند. این بیماری برای مادران باردار خطرناک است و می تواند عفونت را در حین زایمان به نوزاد منتقل کند.

علائم تبخال تناسلی در زنان

علائم تبخال تناسلی زنان با علائم تبخال تناسلی مردان هیچ تفاوتی ندارد و به شرح زیر خود را نشان می دهند:

  • ایجاد تاول های دردناک و کوچک در اطراف واژن، باسن و مقعد
  • خارش و سوزش در محل تاول ها
  • وجود رطوبت در محل تاول ها
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب و سردرد
  • ضعف و خستگی

تصویر تبخال تناسلی زنانعکس تبخال تناسلی زنان


کلینیک مهنا

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

اصلی ترین دلیل ابتلا به  این بیماری عوامل موروثی و ژنتیک است که گاها در افراد یک خانواده مشاهده می‌شود. شایان ذکر است که اصلی ترین فاکتور در این بیماری ژن معیوبی است که در حقیقت موهای آن ناحیه به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست بیاید و بیرون بزند به طور مستقیم بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست راه پیدا کرده و با نفوذ خودشان، ایجاد التهاب کرده و سبب ایجاد حفره در بدن می‌گردد که دور آن را با توده و کیست محدود کرده و رفته رفته داخل این توده ترشحات جمع شده و ملتهب می شود، در بعضی مواقع با ترشحات چرکی و گاهی با دردهای بسیار زیاد و یا تورم و چرک رخ می‌دهد و یا گاهی یک سوراخ کوچک باز شده و این چرک تخلیه می‌شود.