بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

آزمایش سرطان کلورکتال یکی از روشهای تشخیص به موقع این بیماری است. سرطان کلورکتال یا همان سرطان روده و رکتوم دومین سرطان کشنده در آمریکا بین زنان و مردان بالای ۵۰ سال میباشد. آزمایشات سرطان کلورکتال اگر درست انجام شوند میتوانند زندگی فرد را نجات دهند. خوبی این نوع سرطان در این است که وضعیت پیش سرطانی (پولیپ ها) قابل شناسایی و قابل درمان هستند چون برداشت پولیپ های پیش سرطانی از بروز سرطان جلوگیری میکند. علاوه براین اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود تا ۹۰ درصد قابل درمان است.

آزمایشات روتین برای افرادی است که علائمی ندارند. بیمارانی که دچار خون ریزی رکتوم ، تغییر حالت مدفوع ، دل درد و یا کاهش وزن بی دلیل شده اند باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند حتی اگر آزمایشات روتین را دنبال میکنند.

افرادی که میخواهند تحت آزمایشات روتین قرار بگیرند باید به موارد زیر توجه کنند:

افراد بستگی به سن و سابقه ی خانوادگی در معرض خطر این بیماری هستند. اگر جواب شما به هر یک از پرسش های ذیل مثبت است باید با جراح کلورکتال خود برای انجام آزمایشات لازم مشورت کنید:

  • آیا سن شما ۵۰ یا بالاتر است؟
  • آیا پدر ، مادر ، خواهر ، برادر شما سرطان کلورکتال داشته اند؟
  • آیا پدر ، مادر ، خواهر ، برادر شما پولیپ روده داشته اند؟
  • آیا مبتلا به بیماری های التهاب روده مانند کرون یا کولیت میباشید؟

احتمال ابتلا برای برخی افراد خاص بسیار بالاتر است مثل کسانیکه شرایط ارثی غیرمعمول مانند پولیپ آدنوماتوز خانوادگی داشته اند که طی آن صدها پولیپ در روده تشکیل میشود. احتمال اینکه این دسته از بیماران به سرطان کلورکتال مبتلا شوند تقریبا ۱۰۰ درصد است و معمولا قبل از سن ۵۰ سالگی رخ میدهد.

سرطان غیر-پولیپی ارثی یا HNPCC یکی دیگر از شرایط غیرمعمول ارثی است که در خانواده های پر جمعیت و در سنین پایین دیده میشود. سرطان های کبد ، رحم ، تخمدان و مثانه هم در این خانواده ها دیده میشود. خطر ابتلا به سرطان کلورکتال در این حالت حدود ۷۰% تا سن ۶۵ سالگی است.

برخی بیماری های ژنتیکی مانند MYH و شکل تضعیف شده ی FAP هم با خطر بالا همراه است. بیماران با التهاب روده مانند کرون یا کولیت هم با خطر بالا مواجه هستند و کلا بستگی دارد به وسعت و زمان و شدت التهاب و همچنین کولیت شدید که کل روده برای بیش از ده سال درگیر باشد.

وضعیت های عمومی دیگر مانند هموروئید ، دیورتیکول و بیماری روده ی تحریک پذیر در خطر ابتلای بالا قرار ندارند.

منبع: https://clinicdarman.com/

  • ۹۸/۰۳/۲۶
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی