بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی پوستی است که از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می شود . بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر در سر تا سر دنیا به این بیماری مبتلا هستند. برای بیماری تبخال تناسلی فعلا هیچ راه درمان قطعی و مشخصی شناخته نشده است و افرادی که ناقل آن هستند می توانند از طریق آمیزش جنسی آن را به شرکای جنسی خود منتقل کنند.

با توجه به عادات و رفتارهای جنسی جوانان می توان احتمال داد که هر روز برشمار تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می شود بدون اینکه درمانی برای آن وجود داشته باشد.

عفونت های STI دسته ای از بیماری های عفونی هستند که افراد از طریق برقراری رابطه ی جنسی با شریک جنسی شان به این بیماری ها مبتلا می شوند. از شایع ترین این بیماری ها می توان به سفلیس ، ایدز ، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی اشاره کرد.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی بیماری پوستی عفونی که از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده به وجود می آید و به شکل تاول هایی با ظاهر تبخال معمولی ولی به شکل زخم های عفونی و دردناک در ناحیه ی تناسلی، مقعد، باسن، ران ها و اطراف دهان خود را نشان می دهد.

تبخال تناسلی به طور کلی در طول برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده از طریق تماس مستقیم پوست با پوست، زخم و مایعات آلوده ی بدن او منتقل می شود و از آنجایی که به شدت مسری است در اولین تماس جنسی می تواند به شخص مقابل سرایت کند.

ویروسی که عامل تبخال تناسلی شناخت شده است می تواند تا پایان عمر در بدن میزبان باقی بماند و به صورت دوره ای همانند تبخال های معمولی عود کند. هرچه سیستم ایمنی بدنی فرد ضعیف تر باشد تعداد دوره های عود این بیماری افزایش می یابد.

ویروس تبخال تناسلی توانایی ادامه ی حیات در خارج از بدن را ندارد و از راه توالت فرنگی ، حوله، استخر و وسایل شخصی به هیچ وجه منتقل نمی شود.

تبخال تناسلی در زنان

به طور کلی زنان نسبت به عفونت تبخال تناسلی آسیب پذیری بیشتری دارند زیرا این ویروس از مردان به زنان راحت تر و سریع تر منتقل می شود. در روزهای اول این بیماری نشانه ی خاصی ندارد و معمولا بین 2 روز تا 2 هفته در حالت خاموشی به سر می برد ولی به تدریج علائم تبخال تناسلیدر نقاط زیر به وجود می آید:

  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ی تناسلی و مقعد
  • به وجود آمدن تاول های پوستی دردناک در نزدیکی واژن، مقعد و باسن
  • احساس درد در محل زخم ها هنگام عبور ادرار از روی آنها
  • ترشحات واژن

تصویر عکس تبخال تناسلی در زنان

تصویر عکس تبخال تناسلی در زنان

پس از اولین دوره ی این بیماری امکان عود و بازگشت مجدد بیماری در دوره های مختلف زندگی تا پایان عمر وجود دارد و از آنجایی که فرد به عنوان ناقل این ویروس شناخته می شود می تواند آن را به شریکجنسی خود منتقل کند.

بررسی ها نشان داده که میان ویروس عامل تبخال تناسلی و ابتلا به سرطان سرویکس ( سرطان دهانه ی رحم ) در زنان رابطه ی معناداری وجود دارد و ابتلای به این ویروس می تواند امکان ایجاد این نوع سرطان را در زنان به شدت افزایش دهد.

تبخال تناسلی در مردان

آسیب پذیری مردان نسبت به زنان نسبت به این بیماری کمتر است ولی بررسی ها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از مبتلایان به تبخال تناسلی را جامعه ی مردان تشکیل می دهد. علائم کلی و نشانه های عمومی این بیماری در مردان با زنان تفاوتی ندارد و در اولین بار با احساس سوزش و خارش در ناحیه ی تناسلی و مقعد آغاز می شود و سپس علائم و نشانه های تبخال تناسلی در نقاط  زیر به وجود می آید:

  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ی تناسلی و مقعد
  • به وجود آمدن تاول های پوستی دردناک در نزدیکی ران ها ، اندام تناسلی، بیضه ها ، مقعد و باسن

تصویر عکس تبخال تناسلی در مردان

تصویر عکس تبخال تناسلی در مردان

علت تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی یک عفونت ویروسی است که از طریق نوعی ویروس با نام هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می آید. این ویروس با ویروس عامل زگیل های تناسلی کاملا متفاوت است و به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • ویروس هرپس نوع اول (HSV-1)
  • ویروس هرپس نوع دوم (HSV-2)

ویروس هرپس نوع اول منجر به ایجاد تبخال معمولی در اطراف دهان و لب ها می شود. تبخال تناسلی در اثر ویروس هرپس نوع دوم به وجود می آید و بر اثر برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده منتقل می گردد. این نوع تبخال ها با ظاهری شبیه به تبخال های معمولی به شکل یک زخم دردناک و عفونی که داخل آن پر از مایع است در بدن شخص ظاهر می شوند.

بر اساس نوع رفتار های جنسی افراد تبخال تناسلی در اطراف دهان، ناحیه ی تناسلی یا اطراف مقعد و باسن به وجود می آید. تبخال تناسلی میتواند پس از مدتی کوتاهی به طور کامل بهبود یابد و هیچ علامت خاصی نداشته باشد ولی از آنجایی که بدن فرد تا پایان عمر ناقل این ویروس می باشد همیشه امکان عود مجدد آن و انتقال به شریک جنسی وجود دارد.

کلینیک پایتخت

  • ۹۸/۰۳/۱۲
  • golnar jody

تبخال

تبخال تناسلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی