بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

انواع هموروئید

انواع هموروئید

هموروئید یا بواسیر به معنی ورم و آماس رگهای انتهای مقعد است. این بیماری یکی از شایع ترین بیماریهای مقعد بوده و میتواند دردناک باشد ولی معمولا رخداد آن جدی نیست.

سیاهرگهای خونی (وریدها) ممکن است در داخل مجرای مقعد (راست روده) متورم شوند و باعث ایجاد هموروئید داخلی شوند یا ممکن است در نزدیکی سوراخ مقعد باشند و سبب ایجاد هموروئید خارجی شوند. امکان ابتلا به هر دو نوع داخلی و خارجی به صورت همزمان وجود دارد و علائم و درمان به این بستگی دارد که فرد دچار کدامیک از این دو نوع شده باشد. جالب است بدانید بیش از 70% مردم در طول زندگی خود حداقل یکبار بیماری هموروئید را تجربه کرده اند.

هموروئید خارجی در قسمت پایانی کلون (روده بزرگ) کانال مقعد موجود است، کانال مقعد از شبکه های رگی کوچک که زیر پوست می باشند پوشیده شده است. حالت های مشخصی همانند زور زدن موقع دفع مدفوع، اسهال، یبوست و نشستن های دراز مدت منجر به بزرگ شدن این رگها می گردند، این شبکه رگی لایه های متورم بافتی ایجاد می کنند که به آنها هموروئید گفته می شود، بواسیر یا هموروئید خود به دو بخش همورئید داخلی و همورئید خارجی قسمت می گردد.  در این بخش با هموروئید خارجی یا بواسیر خارجی بیشتر آشنا می شویم. بواسیر یا همورئید خارجی برآمدگی نرمی در کناره های دهانه مقعد است. بیمارانی که مبتلا به همورئید خارجی هستند غالبا از توده ای دردآور در کناره های مقعد گله می کنند، درد به طور سوزش ظاهر می گردد و پوست روی توده به وجود آمده احتمال دارد زخم بردارد و شروع به به وجود آمدن ترشح و خونریزی ببا عفونت گردد.
      
محتوا هموروئید داخلی رگ های هموروئیدی در قسمت پایانی روده بزرگ ( ناحیه مقعد) قرار دارند که اگر این رگها به حالت تحریک برسند احتمال مورم و ملتهب شدن را دارند و یا حتی ممکن است خونریزی هم داشته باشد، که به این وضعیت ها اغلب هموروئید می گویند. باید توجه داشت که وضعیت های به وجود آمده به دو بخش عمده قسمت می گردند.بواسیر یا  همورئید داخلی و  بواسیر یا همورئید خارجی ، در این نوشته با همورئید یا  بواسیر داخلی بیشتر آشنا خواهیم شد.با توجه به اینکه پایانه های عصبی حساس در درون مقعد یافت نمی شوند این گونه هموروئید داخلی زیاد دردآور نمی باشد ولی احتمال دارد موقع دفع مدفوع این همورئیدها خونریزی نمایند و گاهی اوقات احتمال دارند به اندازه ای  ملتهب گردند که از مقعد خارج شوند بر این پایه همورئید داخلی نیز به چهار بخش عمده قسمت می گردد:
انواع درجات هموروئیدیابواسیربه طور کلی بیماری هموروئید یا بواسیر را نسبت به شدت علائم آن به چهار دسته تقسیم میشود وزمانی که فرد بیمار به پزشک مراجعه میکند بعد از معاینه پزشک بهترین وموثر ترین روش درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر را نسبت به شدت ودرجه بواسیر فردبیماربه او پیشنهاد میدهد
 هموروئید یا بواسیردرجه یک : در این درجه بالشتکهای هموروئید یا بواسیر از مقعد بیرون نمی گردند و فقط نشانه های آن دفع خون از مقعد و یا دفع خون با دفع مدفوع  و مشاهده خون در مدفوع است در این مرحله هموروئید های کوچکی در سطح درونی دهانه مقعد به وجود می آیند که خیلی از اشخاص به این مرحله چندان توجهی نمی کنند تا هنگامی که به علت کشیده شدن مدفوع به روی آنها منجر به خونریزی می گردد.
هموروئید یا بواسیردرجه دو : در این درجه بالشتکهای همورئیدی یا بواسیری از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود می توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می گردد که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد همورئید مجددا به درون باز می گردد.
هموروئید یا بواسیردرجه سه : در این درجه بالشتکهای هموروئید از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود نمی توانند به محل اصلی شان برگردند و بایست با دست آنها را به درون مقعد هل داد و نشانه آن احساس درد با خونریزی است.
هموروئید یا بواسیردرجه چهار: در این درجه بالشتکهای همورئید یا درمان بواسیر همواره در بیرون از مقعد هستند و به درون نمی روند و خیلی دردناک و با خونریزی همراه است که بایست در این درجه خیلی سریع به پزشک متخصص برای درمان همورئید اقدام نمود. 

منبع:انواع هموروئید

  • ۹۷/۰۲/۰۵
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی