بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

هموروئید و درمان آن

هموروئید و درمان آن

هموروئید ها کلافه های عروقی(رگی) هستند که در ۵تا۷ سانتیمتری داخل مقعد وجود دارد .وظیفه اصلی آنها کنترل گاز و کنترل موادمایع مدفوعی می باشد.

زمانیکه این کلافه ها یا بعبارت دیگر این بالشتکهای عروقی، بزرگ شوند ، آنگاه فرد دچار مشکلاتی خواهد شد. هموروئید به عنوان یک بیماری مزمن و شایع در نظر گرفته می شود که درناحیه مقعد یا رکتوم است. هموروئید در واقع التهاب عروق و مخصوصا سیاهرگ های ناحیه مقعد یا رکتوم است که خیلی وقت ها به آن توده گفته می شود. این وضعیت ممکن است ناشی از فشار آوردن به منظور حرکت مدفوع و افزایش فشار به ورید ها در شرایطی مانند بارداری، یبوست و بسیاری موارد دیگر باشد.روش های درمان بواسیر اصولاً برای برطرف کردن علایم هموروئید با توجه به نوع و تشخیص پزشک متخصص بواسیر در این رشته چندین روش درمانی وجود دارد.درمان طبی عبارت است از کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات، کاهو، آلو، انجیر، نان سبوس دار، اصلاح عادت اجابت مزاج، استفاده از پمادهای ضد هموروئید و استفاده از ملین ها و لگن آب گرم.امروزه پزشکان و بیماران درجستجوی راه های ساده، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش های جراحی معمول با بستری شدن بیمار، نیاز به بیهوشی، درد پس از عمل، احتمال خونریزی، ترشح، عفونت و از کارافتادگی همراه بوده و نیاز به مراقبت های طولانی مدت دارند، لذا تلاش های زیادی برای مهار بیماری هموروئید به روش های متعدد سرپایی از قبیل کوتر کردن، منجمد کردن، رابر بند لیگاتور و سایر روش ها بوده است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام هموروئیدها نبوده و اکثر این روش ها محدودیت هایی دارند. از جمله شایع ترین این روش ها تا کنون روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی است.درمان جراحی برای هموروئید های پیشرفته می باشد که توسط جراح ، بافتهای بواسیر ی برداشته و بخیه می شوند ، که مراقبت هایی پس از عمل نیاز است .

توصیه های بعد از جراحی هموروئید• اصلاح رژیم غذایی با استفاده از غذاهای پر فیبر از قبیل مصرف سبزیجات ، میوه جات فراوان ، پودر پسیلیوم (اسفرزه ) ، مایعات فراوان.• تنظیمات اجابت مزاج مرتب و به موقع که معمولا یک ساعت پس از غذا خوردن زمان مناسبی برای اجابت مزاج می باشد.• شستشوی با آب گرم.• استفاده از پماد آنتی هموروئیدی شیاف آن پس از اجابت مزاج طبق دستور پزشک.• در لگن آب گرم به مدت ۲۰-۱۵دقیقه پس از اجابت مزاج بنشینید و تکرار ان ۳-۲مرتبه در روز مفید است.• تا چند روز پس از عمل ممکن است خونریزی مختصر و یا دفع خونابه داشته باشید ، که این مسئله طبیعی است . که بایستی از یبوست و زور زدن هنگام اجابت مزاج خودداری کرده و استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده می باشد.

درمان هموروئید و بواسیر با دستگاه های پزشکی

درمان هموروئید با دستگاه داپلردرمان بواسیر با روش داپلر که با دستگاه مخصوص ابتدا شریان یافت میشود سپس این شریان بسته میشود و در مرحله بعد ورید بسته میشود . این روش در عمل کار ساده ای نیست و پیدا کردن شریان و بستن ان بخوبی صورت نمیگیرد و نهایتا همان روش رابر بند ( حلقه لاستیکی ) میشود این روش هم برای توده های بیرونی کارآیی ندارد .

درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر

درمان لیزری بواسیر یا هموروئید امروزه بسیار متداول شده زیرا در مقایسه با سایر روشها بسیار ساده تر کم هزینه تر و کم عارضه تر است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد ( البته در مواردی که شخص بیمار بسیار حساس است و بیهوشی عمومی خواست بیمار است کار ساده تر میشود ) دوران نقاهت بعد از عمل کوتاه تر است .روش درمان هموروئید با لیزر گاها با سایر روشهای درمان بواسیر توام میکنند مثل توام کردن این روش با رابر بندینگ ( حلقه لاستیکی ) و فریزینگ که همان یخ زدگی است که ممکن است در مواردی نتیجه بهتری بدهد ولی اصل درمان هموروئید همان لیزر است. لازم است توضیح داده شود که در اغلب مراکز درمانی با لیزر از روش سوزاندن یعنی کوتریزاسیون استفاده میشود ولی بعضی متخصصان با دستگاه بسیار پیشرفته ای که در اختیار دارند از روش کواگولاسیون و بصورت زیر مخاطی هموروئید را درمان جراحی میکنند . این دستگاه با فیبر لیزر رادیال شیرینکیج کار میکند یعنی در زیر مخاط میرود و توده هموروییدی را عروقش را از بین میبرد و در نتیجه توده هموروئیدی محو میگردد.

منبع: هموروئید و درمان آن

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی