بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بواسیر یا هموروئید


بالشتک های وریدی به طورطبیعی درکانال مقعد همه افراد  وجود دارند؛اما به  تورم و خونریزی از آنها  بواسیر گفته می شوند.بواسیر ناراحتی  شایع بوده و اغلب در  افرادی که  یبوست دارند   ویا در زنان حامله  که مشکل در دفع داشته  و مجبورند مدت طولانی در دستشوئی نشسته  و از زور زدن و افزایش فشار داخل شکم  جهت تخلیه استفاده کنند ویا در افرادی که اسهال وافزایش دفع گاز  دارند ایجاد می گردد.

بلند کردن مکرر اشیاء سنگین و ورزش های سنگین،سرفه های مزمن که باعث افزایش فشار داخل شکم می گردند نیز  ممکن است  در ایجاد بواسیر نقش داشته باشد.بیماری بسته به نوع بواسیر یا بیماری های همراه میتواند با یا بدون درد باشد.

بواسیر چیست؟
2.5 سانتی متر از انتهای روده بزرگ،کانال مقعدی نامیده میشود .شبکه ای از وریدهای کوچک درست در زیر پوست این منطقه قرار دارد؛فعالیت های معینی از قبیل زور زدن برای تخلیه مدفوع به خصوص در مواقع اسهال، یبوست و یا نشستن طولانی مدت،ممکن است باعث بزرگی این وریدها شود.این ورید های بزرگ شده لایه های متورم بافتی را درست می کند که به آن بواسیر گفته می شود.فشار بیشتر هنگام دفع باعث بزرگتر شدن و بیرون رانده شدن بواسیر از کانال مقعدی می گردد.
انواع بواسیر:
دو نوع بواسیر ممکن است ایجاد شود:خارجی و داخلی
بواسیر خارجی: بواسیر خارجی را میتوان مانند لایه های نرمی  در بیرون از مقعد دید.آنها ندرتا باعث درد می شوند مگر این که لخته خونی داخل آنها ایجاد شود که در این صورت باعث درد ناگهانی و شدید می گردد.
بواسیر داخلی:
نوع داخلی به طور شایع به صورت خوشه هایی در اطراف دیواره کانال  مقعدی واقع هستند.  بزرگ شدن این نوع بواسیر گاها  ممکن است به بیرون گسترش یابد. بواسیر داخلی معمولا بدون درد بوده اما می تواند منجر به خونریزی و یا ترشح بلغم یا موکوس شود.بیماری های دیگری مانند شقاق مقعدی (ترک خوردگی کانال مقعد)می تواند همراه با بواسیر رخ داده و یا علایم مشابه ایجاد کند.
علایم بواسیر:
شایع ترین علامت ،خونریزی  بصورت  قطره قطره پس از دفع مدفوع  یا  در همراهی با دفع مدفوع ویا پاشیدن خون می باشد.سایر علایم شامل خارش ،سوزش،ترشح بلغم و تحریک اطراف مقعد می باشد.
تشخیص:
بواسیر بخودی خود  خطرناک و نگران کننده  نبوده  وعامل ایجاد بیماری های خطرناک دیگر نیست اما میتواند باعث آزار و اذیت بیماران شده و از آنجایی که می تواند علایم بیماری های خطرناک دیگر مانند  پولیپ ها،سرطان روده یا کولیت زخمی را تقلید کند از اهمیت  ویژه ای برخوردار است.بر همین اساس  دیدن خون در مدفوع را باید جدی گرفته و جهت بررسی های کامل و معاینه دقیق تر کانال مقعدی  به پژشک مراجعه کرد . پزشک ممکن است بر اساس شرح حال و معاینه توصیه به رکتو سیگموئیدوسکوپی برای مشاهده انتهای روده بزرگ یا کولونوسکوپی برای مشاهده کامل روده بزرگ بویژه در افراد بالای چهل سال نماید.
 
درمان:
در اغلب موارد درمان بواسیر به صورت غیر جراحی شامل  توصیه هایی غذایی و داروئی  جهت رفع یبوست و زور زدن هنگام دفع می باشد.
سوزاندن بواسیر با حرارت یا درمان هموروئید با حلقه های پلاستیکی از دیگر روش هااست ،که در بعضی موارد ممکن است انجام گیرد.
توصیه های غیر جراحی:
نشستن در آب ولرم به مدت نیم ساعت در روز.
اصلاح عادات بیرون روی نادرست  از قبیل نشستن بر روی دستشوئی به مدت طولانی و پرهیز از زور زدن
خوردن غذا هایی که باعث رفع یبوست می شوند شامل  غذای پر فیبر مانند  سبزیجات ،میوه های تازه مانند هویج، کاهوو انجیر، ،روغن زیتون و 6 تا 8 لیوان آب در روز، ،  و انجام ورزش های  منظم جهت درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر یبوست ودرمان مناسب اسهال.
در صورت تداوم یبوست علی رغم توصیه های فوق می توان  از داروها ی مناسب جهت رفع یبوست استفاده کرد.

منبع: بواسیر یا هموروئید

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی