بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰



 فیشر و هموروئید(بواسیر) دو بیماری متفاوت در ناحیه مقعد هستند که دانستن اختلاف آنها از نظر علایم و تظاهرات و نحوه درمان برخلاف شباهت های فراوان این دو بیماری ضروری است.

فیشر یا شقاق مقعد، ترک و یا زخمی است که در ناحیه ابتدای مقعد رخ می دهد که بسیار دردناک بوده و گاهاً با خونریزی مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علل ایجاد این زخم متفاوت است ولیکن در اکثر بیماران با تغییر اجابت مزاج از قبیل یبوست و یا اسهال شدید همراه است.هموروئید یابواسیر یکی از علل شایع خونریزی های روده بزرگ است. هموروئیدها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می شود و اصولاً در بروز هموروئید زمینه های ارثی و خانوادگی، بیماری های غددی، علل زمینه ای، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، حاملگی، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ، و یبوست مؤثر هستند.درمان مشترک شقاق مقعد و بواسیریک رژیم پر فیبر مهمترین راه درمان بواسیر و بواسیر است.خوراکی های پرفیبر شامل:سبزی؛میوه تازه؛حبوبات؛نان؛برنج قهوه ای؛اجیل؛دانه ها؛عدس و اجتناب از خوراکی هایی که موجب یبوست میشود شامل پنیر؛بستنی؛کیک ؛برنج سفید و غذاهای پردازش شده.بیمار باید اب و اب میوه فراوان بنوشد و از نوشیدنی های کافئینه و چای اجتناب کند زیرا انها ادرار اور بوده اب بدن را دفع کرده و موجب یبوست میشوند.برای درمان شقاق مقعد و بواسیر ابتدا باید به درمان یبوست بپردازیم برای درمان هموروئید نیز در مرحله‌ی اول درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی فیبر مانند سبزی‌جات؛ میوه‌ها و خوردن مایعات به خصوص آب به مقدار کافی و داشتن فعالیت فیزیکی بسیار مهم است. چنان چه با رعایت موارد قید شده یبوست ادامه داشته باشد، به سراغ درمان‌های دارویی می‌رویم و لازم است درمان دارویی نیز ابتدا از داروهای کم‌ضرر و بی‌ضرر مانند فیبرهای مکمل غذایی (مانند پودر پسیلیوم) شروع شود و در مرحله‌ی بعدی از داروهای ملین و کم ضرر استفاده می‌شود (مانند شربت منیزیم و لا کتولوز). در مرحله آخر از داروهای محرک که باعث تحریک روده می‌شوند و مصرف طولانی مدت آن‌ها مضر می‌باشد، استفاده می‌کنیم. البته مصرف داروهای محرک حتماً باید در یک دوره ی کوتاه مدت گیرد.درمان دارویی نیز ابتدا از داروهای کم ضرر و بی‌ضرر مانند فیبرهای مکمل غذایی (مانند پودر پسیلیوم) شروع شود و در مرحله‌ی بعدی از داروهای ملین و کم ضرر استفاده می‌شود (مانند شربت منیزیم و لا کتولوز).

منبع: شقاق مقعد و بواسیر

  • ۹۷/۰۱/۳۰
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی