بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

نشانه های بواسیر

یبوست شکایت شایعی در طبابت است و معمولا به عمل دفع، همراه با اشکال دفعات کم دفع ، احساس دائمی دفع کم یا دفع به ظاهر ناقص مدفوع گفته می شود.


تعریف دقیق یبوست به دلیل وجود طیف وسیعی از عادات دفع مشکل است. اکثر افراد حد اقل ۳ بار در هفته عمل دفع دارند. با این حال دفعات اجابت مزاج به تنهائی برای تشخیص یبوست معیار مناسبی نیست, زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به یبوست, دفعات دفع را طبیعی بیان می کنند اما از فشار وارد آوردن بیش از اندازه, سفتی مدفوع, احساس پری در قسمت تحتانی شکم و احساس عدم تخلیه شکایت دارند.
عوارض یبوست
بواسیر؛ وابستگی به مسهل ها (یعنی بدون آنها بیمار همواره یبوست دارد).فتق به علت زورزدن بیش از حدافتادگی رحم یا راست رودهکولیت اسپاستیک ؛ انسداد رودهیبوست مزمندرمان یبوست
کاهش حرکات روده و در نتیجه کاهش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج که معمولاً با تغییر در قوام مدفوع همراه است، یبوست نامیده می‌شود.

یبوست می‌تواند در اثرعدم مصرف کافی مایعات و یا رژیمهای غذایی حاوی فیبر (سبزیجات و میوه‌جات)، عدم تحرک و یا بعنوان عارضه برخی بیماریها و یا مصرف داروها بروز کند که در بیشتر موارد با رفع عامل آن، به راحتی برطرف خواهد شد. درد قسمت تحتانی پشت، نفخ معده و سردرد، از علائم یبوست هستند.
متأسفانه امروزه اغلب از داروهای ملین (ضد یبوست) جهت کاهش وزن و لاغری استفاده می‌شود در حالیکه مصرف ملین‌ها به این منظور بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به مشکلات جدی نظیر کمبود ویتامینها و مواد معدنی ضروری بدن منجر شود و از سوی دیگر نوعی وابستگی ایجاد کند بطوریکه بدون مصرف فرآورده ملین، عملکرد دفعی روده مختل خواهد شد. البته در مورد پودر برن (Bran)، کاربردی بعنوان کمک به رژیمهای لاغری مورد تائید می‌باشد.
بنابراین، فرآورده‌های ملین را باید تنها برای درمان کوتاه مدت (کمتر از یک هفته) بکار برد و بلافاصله پس از بازگشت حرکات روده، به حالت طبیعی مصرف آنرا قطع نمود.
غالباً یبوست خودبخود بهبود می‌یابد اما در صورتیکه جنبه آزادهنده‌ای به خود بگیرد، می‌توان از یک ملین مناسب برای رفع علائم آن بهره گرفت. ملین‌های متنوعی وجود دارند که در سرعت شروع اثر، محل اثر (راست روده- روده بزرگ و روده کوچک)، اشکال دارویی، فواصل مصرف، طعم، عوارض جانبی و بهاء متفاوتند. بنابراین، برحسب نوع مشکل خود می‌توانید مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که کلیه فرآورده‌های ملین در مقادیر بالاتر، بصورت مسهل عمل می‌کنند.هموروئید (بواسیر) در واقع تورم و التهاب رگ های خونی و بافت هایی است که در نشیمنگاه قرار گرفته است.در ناحیه‏ انتهای روده (مقعد) بالشتک های کوچک عروقی وجود دارند که بر اثر عواملی مانند یبوست مزمن متورم شده و در هنگام دفع خونریزی می کنند و گاهی نیز اندازه آنها بزرگتر شده و با زور زدن از ناحیه‏ مقعد بیرون می زنند.

این بالشتک های عروقی را درمان هموروئید یا بواسیر می نامند.از علل ایجاد بواسیر می توان به یبوست، بارداری، رژیم غذایی کم فیبر و مصرف کم میوه و سبزیجات، بلند کردن اجسام سنگین، مصرف زیاد ادویه، مصرف کم مایعات، نشستن های طولانی مدت، چاقی و وجود سابقه خانوادگی (جنبه ژنتیکی) اشاره کرد و اما توصیه های درمانی ما برای مبتلایان به این مشکل شامل:در مراحل اولیه (درجه یک و دو ) درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر با داروهای برطرف کننده یبوست و پماد یا شیاف نرم کننده صورت می گیرد و نشستن در لگن آب گرم نیز کمک شایانی به برطرف کردن علائمدرمان بواسیر می کند، اگر درمان داروئی مؤثر نبود یا شدت بیماری زیاد بود ( درجه سه یا چهار ) برای اقدامات دیگر تصمیم گیری می شود. در این مرحله می توان هموروئید را با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص یا با عمل جراحی برداشت.

نشانه های بواسیر

هموروئیدها می توانند ناراحتی متعدد اما مشکلات غیر جدی ایجاد کنند.• ترومبوز و درد:یک لخته خون در هموروئید ممکن است درد شدید ایجاد کند و معمولاً به توجه فوری پزشکی نیاز دارد.• خونریزی:هموروئیدها چه در خارج و چه در داخل قرار گرفته باشند می توانند خون قرمز تازه را تراوش کنند. هموروئید های خارجی اغلب چکیدن خون از مقعد را هنگام نشستن در دستشویی ایجاد می کنند. خون همچنین ممکن است به شکل لکه دار کردن لباس زیر دیده شود. هموروئیدهای داخلی که خونریزی می کنند ممکن است خون تازه در مدفوع ایجاد کنند.• خارش و تحریک:هموروئیدهای خارجی می توانند خارش دار باشند، بخصوص اگر ناحیه مرطوب و تحریک شده باشد.

منبع: نشانه های بواسیر

  • ۹۷/۰۱/۲۹
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی