بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

سندرم دامپینگ


 سندرم دامپینگ پاسخ فیزیولوژیک به حضور مقادیر بیش از حد طبیعی غذا و مایعات هایپرتونیک در قسمت ابتدایی روده کوچک می باشد. سندرم دامپینگ در نتیجه عمل جراحی و یا بدون آن نیز ممکن است ایجاد گردد. اکثر علائم را می توان با وارد نمودن دزاژ بالای گلوکز به داخل ژژنوم در افراد سالم نیز ایجاد کرد. این سندرم ممکن است در نتیجه گاستروکتومی کلی یا جزئی و دستکاری دریچه پیلور ، فوندوپلیکیشن و روش های بای پس معده به منظور درمان چاقی نیز بروز کند.


علائم سندرم دامپینگ
علائم سندرم دامپینگ در سه مرحله ابتدایی ، میانی و انتهایی مشخص می گردد :
مرحله اول شامل علائم درمان بواسیر دستگاه گوارش و وازوموتور می باشد، احتمال دارد فرد دچار احساس پری شکم و حالت تهوع ، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن هر وعده شود که ممکن است به گردش بد و نا مناسب مواد غذایی و مایعات در روده کوچک نسبت داده شود. تخلیه سریع معده منجر به ورود مواد هایپراسمولار به درون روده می گردد، بعلاوه مقداری از مایعات از گردش عمومی به روده کوچک منتقل می شود . بیماران مبتلا به علائم اولیه درمان هموروئید سندرم دامپینگ دچار کاهش مقاومت عروق محیطی و احتمالاً کاهش منبع خونی لایه احشایی می شوند .درمرحله میانی که معمولاً بعد از ۲۰ دقیقه تا یک ساعت پس از صرف غذا رخ می دهد ، بیمار دچار نفخ شکم و افزایش دردهای ناشی از گرفتگی عضلات شکم و اسهال می شود . علائم مربوط به کولون احتمالاً با افزایش سوءجذب کربوهیدرات ها و سایر مواد غذایی و متعاقباً التهاب لایه های مدخل ورودی کولون در رابطه است.مرحله انتهایی که ۱ تا ۳ ساعت پس از صرف غذا بواسیر رخ میدهد ، با واکنش کاهش قندخون در ارتباط است . گاهی اوقات به هایپو گلیسمی تغذیه ای مربوط می شود .دراین مرحله بیمار ممکن است دچار تعریق ، احساس دلشوره ، ضعف ، لرزش و گرسنگی و مشکلات تمرکز شود. تخلیه زود هنگام همانند هیدرولیز و جذب کربوهیدرات سبب تولید و ترشح مقدار زیاد انسولین و بالا رفتن آن و متعاقباً پایین آمدن سطح گلوکز خون می شود . به نظر می رسد تغییرات سریع در سطح گلوکز خون و ترشح پپتیدهای روده ای ، پلی پپتید محرک تولید انسولین (GIP ) و پلی پپتید شبه گلوکاگون ۱ ( GLP-1 ) ، حداقل تا حدی برای بروز این علائم مسئول باشند.درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر تشخیص سندرم دامپینگ بر توسط پزشک متخصص بیماری های روده که در زشته فوق تخصص گوارش تحصیل کرده است انجام می شود.

منبع: سندرم دامپینگ

  • ۹۷/۰۱/۲۹
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی