بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

درد ناگهانی مقعد

یکی از شایع ترین علل درد ناگهانی مقعد و اطراف مقعد می باشد که بطور ناگهانی و در افراد کاملا سالم بدون هیچ پیش زمینه ای از بیماری های مقعد ظاهر می گردد و اگر چه در هر سنی دیده می شود ولی بیشترین شیوع آن در سنین بین ۱۸ تا ۳۵ می باشد.

از عوامل مساعد کننده بواسیر و هموروئید برداشتن اجسام سنگین و یا زور زدن شدید حین دفع می باشد. اما مطالعات اخیر تاثیر فاکتورهای روحی و بخصوص استرس را در بروز بواسیر موثر می دانند. درمان عوامل موثر بر بواسیر در مواردی که اندازه توده هموروئید ترومبوزه در حد ۰٫۵ سانتی متر باشد تا ۵۰% با دارو قابل انجام می باشد اما در موارد بزرگتر از این یا حتی موارد کوچکتر که درد بیمار شدید می باشد حتما به روش جراحی سنتی و ترجیحا به کمک درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر و با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام پذیر است.

بلافاصله بعد از انجام درمان بواسیر درد بیمار بهبود یافته و می تواند به سر کار بازگردد.هموروئید یا بواسیر یکی از علل شایع خونریزی های روده بزرگ است. هموروئیدها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می شود و اصولاً در بروز هموروئید زمینه های ارثی و خانوادگی، بیماری های غددی، علل زمینه ای، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، حاملگی، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ، و یبوست مؤثر هستند. البته در بروز هموروئید ممکن است بیش از یک عامل دخالت داشته باشد.هموروئید به دو صورت داخلی و خارجی مشاهده می شود .

نوع خارجی اکثراً با درد زیاد و تورم اطراف مقعد مشاهده شده و اکثراً در صورت وجود درد شدید نیاز به اقدام جراحی اورژانس دارند در غیر اینصورت درمان مراقبتی شده و خودبه خود برطرف می شوند. هموروئیدهای داخلی اکثراً با خونریزی موقع اجابت که به صورت دفع خون روشن پس از اجابت مزاج سفت است بروز کرده و معمولاً خون از مدفوع جدا بوده و روی کاسه توالت می چکد و از طرفی ممکن است با بیرون زدگی زائده ای از مخرج باشد که با اجابت مزاج بیرون زده و خونریزی کرده و یا خودبه خود جا می رود و یا نیاز به جااندازی دارد.

۹۵-۹۰% بواسیرها بدون علامت هستند. تظاهرات شایع ومهم هموروئید خونریزی بدون درد و بیرون زدگیprotrusion می باشد. علائم بواسیر داخلی و خارجی متفاوت است. شایعترین بواسیر داخلی علامت خونریزی قرمز روشن است و معمولا توام با درد نیست. احساس دفع ناکامل مدفوع و عدم تخلیه کامل روده ونیز ترشح اطراف مخرج و رطوبت آن و گاهی نیز توده ها و تورم مخرج که با زور زدنstraining بیشتر می شود از دیگر علائم بواسیر یا هموروئید است.

منبع: بواسیر و درد ناگهانی مقعد

  • ۹۷/۰۱/۲۹
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی