بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

رژیم غذایی الیاف دار

استفاده کردن از یک رژیم غذایی الیاف دار و آشامیدن آب زیاد ممکن است بهترین چیزی باشد که از ابتلای به بواسیر جلوگیری می کند و یا آن را مداوا می نماید.

زیرا رژیم غذایی غیربهداشتی کم الیاف منجر به خشک و سفت شدن مدفوع شده و در نتیجه بهنگام دفع بایستی فشار زیادی به خود بیاوریم و به عبارتی دیگر برای دفع تقلا کنیم. این تقلا و فشار به نوبه خود می تواند بواسیر را تشدید نموده و حتی در مواردی خود، بواسیر ایجاد کند.برای افزودن الیاف به غذای خود، از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایید. مصرف دانه ها (حبوبات) و غلات را به فراموشی نسپارید، مورد استفاده قرار دهید.


اگر از رژیم غذایی الیاف دار بهره نمی گیرید، آن را مورد توجه و استفاده قرار دهید و به تدریج آن را آغاز نمایید، البته باید توجه داشته باشید که از مشکلات گاز معده حاصل از مصرف الیاف بایستی اجتناب ورزید. روزانه لااقل ۸ لیوان آب یا سایر مایعات بخورید. (نوشابه های کافئین دار را به حساب نیاورید، زیرا آنها در واقع مایعات بدن را تخلیه می سازند)


اگر الیاف خوردن و آب نوشیدن عادت ثابت شد، مدفوع نرم تر شده و به راحتی تخلیه می گردد. او اضافه می کند، این عادت موجب می شود که فشار و تقلا را از رکتوم خود دور سازید.بواسیر بیماری شایعی بوده و تا سن ۵۰ سالگی، حدود نصف بزرگسالان با خارش، درد و خونریزی که می توانند، نشانه بواسیر باشند، برخورد می نمایند. خوشبختانه، راههای موثری برای درمان هموروئید یا بواسیر وجود دارد. خیلی از افراد با تغییرات در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی می توانند این مشکل را آسان کرده و شدتش را کاهش دهند.

در هموروئید داخلی، ممکن است در کاسه دستشویی خون براق و قرمز بعد از اجابت مزاج مشاهده نمایید. ممکن است خون مشاهده شده روی مدفوع شما باشد. هموروئید داخلی غالبا رگهای کوچک و متورم می باشد که در دیواره کانال مقعد ظاهر می شود. درصورتیکه بواسیر داخلی متورم شده و توسط ماهیچه های مقعد بر آن فشار وارد شود، احساس درد به شما دست می دهد.

اگر هموروئید ورم کند، بجز خون شما مخاط نیز برروی مدفوع خود مشاهده می نمایید.بواسیر خارجی سوزش داشته و زیر پوست دلمه شده و باعث بوجود آمدن برجستگی دردناک و سختی می شود. این نوع دلمه ترومبوزه (thrombosed) و یا هموروئید نامیده می شود. پزشک شما با آزمایش و بررسی شما و گرفتن شرح حالتان می تواند تشخیص دهد که شما به بیماری بواسیر مبتلا هستید یا خیر.اغلب موارد، درمان بواسیر شامل راه کارهایی می شود که خود شما قادر به انجام آنها می باشید. این راه کارها شامل، تغییرات در سبک زندگی و … می شود.

اما بعضی از اوقات استفاده از دارو و یا جراحی برای درمان بواسیر لازم می باشد.برداشتن هموروئید از طریق جراحی (هموروئیدکتومی) معمولا برای بیماری درجه ۳ یا ۴ استفاده می شود. در این عمل، هموروئید داخلی و خارجی بریده می شوند. زخم های به جامانده ممکن است بخیه شوند (در تکنیک بسته) یا بازبمانند (در تکنیک باز). درد پس از جراحی یک مساله مهم است و معمولا مخدرهای ضددرد موردنیاز است.

بیماران می توانند ۴ ـ ۲ هفته بعد به سرکارشان بازگردند.از دیگر عوارض هموروئیدکتومی، مشکل ادرار کردن است که در ۵ درصد از بیماران اتفاق می افتد و ممکن است برای تخلیه مثانه، نیاز به سوندگذاری باشد. در یک تا ۲ درصد بیماران نیز خونریزی با تاخیر (۷ـ۴ روز پس از جراحی) اتفاق می افتد. همچنین ممکن است باریک شدن مقعد ناشی از اثر زخم، شکاف ها، عفونت ها و لخته های خون پس از جراحی (در هموروئید خارجی) نیز رخ دهد.

جدیدترین تکنیک برای درمان هموروئید، هموروئیدکتومی با روش درمان بواسیر یا هموروئید با لیزردوختن است که یک درمان سریع و کم درد است و برای هموروئیدهای درجه ۳ (اصولا داخلی) استفاده می شود. در این روش، یک لوله حلقوی و توخالی را به کانال مقعد وارد می کنند و از طریق این لوله، هموروئید داخلی، بخیه زده می شود. عوارض آن مشابه هموروئیدکتومی معمول است.

منبع: رژیم غذایی الیاف دار برای درمان بواسیر

  • ۹۷/۰۱/۲۸
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی