بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

بواسیر بارداری

بواسیر(هموروئید) به مجموعه عروقی بزرگ و برجسته در داخل و اطراف مقعد گفته میشود.هموروئید بر اساس محل قرار گرفتن به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.

• هموروئید خارجی: نزدیک لبه ی خارجی مقعد قرار گرفته و توسط یک پوست بسیار حساس پوشیده میشود. اینها معمولا بدون علامت هستند،اما گر یک لخته ی خون در هموروئید خارجی تشکیل شود این بواسیر خارجی تبدیل به یک برجستگی شده که دردناک و گاها خونریزی دهنده است.

• هموروئید داخلی: در داخل مقعد زیر پوست پوشاننده ی کانال مقعدی تشکیل میشود. بیشترین علامت مربوط به آن خونریزی بدون درد و خارج شدن آن هنگام زور زدن و دفع است.

بواسیر حاملگی رحم با فشار آوردن بر روی رگ های اصلی خون، که به جمع شدن خون و در نهایت بزرگ شدن و ورم ورید ها منجر می شود، باعث بروز بواسیر می گردد. پروژسترون که ورید ها را شل می کند، موجب افزایش ورم می شود.

این عارضه معمولا در ناحیه مقعد به صورت برجستگی بنفش رنگ، همراه با درد و تورم بروز می کند.

علایم هموروئید (بواسیر)علایم بواسیر عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهی خون ریزی بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن و زور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفی بر روی رگ های خونی می آورد که باعث بزرگ شدن و احتمالا بیرون زدن آن ها از مقعد می شود و بعد از اجابت مزاج ممکن است، موجب خون ریزی و خارش شود. این خون ریزی، آسیبی به بارداری نمی رساند؛ اما در صورت تداوم، می تواند خطرناک باشد. اگر بواسیر شما بسیار دردناک است، بهتر است به یک متخصص روده و مقعد یا یک جراح عمومی درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر  و متخصص درمان بواسیر مراجعه نمایید. زور زدن در مرحله دوم زایمان، موجب تشدید بواسیر یا به وجود آمدن آن می شود؛ ولی در اکثر مواقع، بواسیر بعد از زایمان از بین می رود.علت همورئید (بواسیر)ازعلل ایجاد شدن بواسیر میتوان به یبوست یا اسهال مزمن، حاملگی، وراثت، زور زدن هنگام دفع، استفاده زیاد از ملینها یا تنقیه و مدت طولانی در دستشویی نشستن باشد.علت هرچه باشد،به دلیل آسیب رسیدن به بافت های نگهدارنده ی عروق، این کلافه عروقی گشاد و برجسته شده و خونریزی میکند و اگر این کشش و فشار روی کلافه عروقی ادامه یابد این عروق ضعیف شده به سمت خارج از مقعد برجسته میشود.

منبع: بواسیر بارداری

  • ۹۷/۰۱/۲۸
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی