بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰


هموروئید بیماری شایعی است و بیش از ۵۰ درصد مردم در مقطعی از زندگی شان دچار این ناراحتی می شوند. خونریزی رکتال مقعد  ( خون در مدفوع ) هنگام اجابت مزاج، از علایم اصلیبواسیر است.

البته این خون ریزی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. زمانی می توان بواسیر و خونریزی رکتال مقعد را درمان کرد که علت اصلی آن مشخص شود.درمان هموروئید، رگ های خونی بزرگ شده در قسمت رکتال مقعد است که در صورت باقی ماندن در داخل مقعد مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا داخل مقعد، عصب زیادی وجود ندارد. اما زمانی که بواسیر در قسمت بیرون مقعد ظاهر می شود، هنگام دفع مدفوع، باز می شود. درد و خون ریزی هنگام دفع مدفوع نه تنها ناراحت کننده بلکه نگران کننده نیز است که در صورت کنترل و معاینه نشدن می تواند به کم خونی، عفونت و به مرور زمان حتی به سرطان رکتال منجر شود.

روش های درمان بواسیر یا همورویید

معمولا در مورد همورویید درجه ۱ و۲ توصیه به رژیم غذایی و درمان دارویی میگردد. اولین مرحله مصرف مقدار زیاد آب و فیبر زیاد جهت دفع مدفوع نرم است. رعایت بهداشت مقعد ،نشستن در تشت آب گرم و جلوگیری از زور زدن زیاد در توالت بسیار میتواند مفید باشد. استفاده محدود از کرم های ضد همورویید به استفاده از شیاف ارجحیت دارد.

مورد همورویید های با درجه بالاتر روش های درمانی متعددی ارائه شده است که به اختصار آنها را شرح میدهیم .

• بستن همورویید با حلقه لاستیکی– رابر باند: در این روش به کمک یک وسیله مخصوص یک حلقه لاستیکی دور گردن همورویید انداخته شده و با قطع خونرسانی به آن همورویید کوچک شده و از بین میرود .

• استفاده از نور مادون قرمز برای درمان بواسیر: با استفاده از تاباندن نور مادون قرمز و گرمای حاصل از آن همورویید تخریب میگردد. این روش همراه با عودت زیاد بوده و در درجات بالای همورویید تاثیر ندارد.

• درمان همورویید با اسکلروتراپی: تزریق مواد سوزاننده رگ درون همورویید است .این روش نیز هم اکنون طرفداران زیادی ندارد.

• درمان بواسیر با الکتروتراپی: با استفاده از حرکت الکترون ها بین دو پروپ دستگاه که درون آن قرار میگیرد اقدام به تخریب هموورویید می کند.در مورد هموروییدهای درجه ۴ توصیه نمی گردد.

• درمان لیزری همورویید: استفاده از لیزر در درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر مانند سایر قسمت های پزشکی ویا حتی زندگی عادی ما بسیار جذاب وپر سر و صدا می باشد، حال آنکه ارجحیت خاصی نسبت به سایر روشها نداشته و هزینه های بالاتری دارد. توجه کنید که عده زیادی تمام روشهای معرفی شده بالا را تحت عنوان لیزر درمانی میشناسند.

منبع: درمان بواسیر و خونریزی رکتال مقعد

  • ۹۷/۰۱/۲۷
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی