بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

احتمالاً شما نیز از دسته افرادی هستید، که تا به حال ناراحتی و مشکلات نشیمنگاهی را تجربه نموده اید. در عصر حاضر بیماری های نشیمنگاهی  شیوع و گسترش بالایی پیدا کرده اند که البته با روش های زندگی مدرن امروز دور از انتظار نیست.

به طور کلی می توان گفت سر منشا بیماریهای نشیمنگاهی، مشکلات گوارشی است که این خود از رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست نشات می گیرد.

اما با وجود تمامی این تذکر ها در رابطه با سبک زندگی صحیح، امروزه قشر وسیعی از جامعه درگیر این بیماریها شده اند، و البته در کنار مشکلات مربوط به بیماری در انتخاب روش درمان صحیح نیز درگیری ذهنی دارند. بیماریهای نشیمنگاهی دارای چهار گروه اصلی و شایع بیماری ها است که شامل بواسیر، شقاق، فیستول و کیست مویی می شود.

ما در کلینیک نوین با استفاده از جدیدترین روش درمان بیماریهای نشیمنگاهی و با بهره گیری از بهترین تجهیزات پزشکی روز دنیا به درمان این بیماری ها می پردازیم. در ادامه به شما کمک خواهیم نمود، تا بهترین روش درمانی را متناسب با نوع بیماری خود انتخاب نمایید، پس تا انتها همراه ما باشید.

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

شاید عده ای تصور کنند بواسیر بیماری است که تنها در سنین بالا ظهور می‌کنند و کودکان نمی‌توانند درگیر این بیماری شوند،این تصور کاملاً غلط است.  در صورتی که بواسیر اغلب بزرگسالان را تحت تاثیر خویش قرار می دهد، اما امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های مقعدی به شمار می رود، که عامل آن را می توان وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این عروق عنوان نمود. در ادامه بررسی مشکل بواسیر در کودکان می پردازیم :

علت ایجاد بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان می‌تواند ناشی از علت های مختلفی روی دهد، برخی از مهمترین عللی که به ایجاد بواسیر در کودکان می انجامد، نشستن بر روی سطوح سخت، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و … می باشد. اما مهمترین علت بروز این مشکل را می توان کم تحرکی کودکان عنوان نمود.  زیرا که یبوست مزمن و مداوم، به خشکی مزاج می انجامد و می تواند باعث آسیب به عروق این ناحیه از بدن شود که در نتیجه ی آن عروق بواسیری ایجاد می شود.

علائم و نشانه‌های هموروئید یا بواسیر در کودکان

بواسیر از جمله بیماری های پر نشانه ای است که با ظهور این علائم حضور خود را اعلام می دارد. یکی از نشانه های شایع بواسیر درد شدیدی به خصوص به هنگام اجابت مزاج است که موجب می شود، کودک شما از این عمل  امتناع ورزد. از دیگر نشانه های این بیماری که شما می توانید با توجه به کودک به آنها پی ببرید، می توانیم به سوزش، خارش، تورم و قرمزی اشاره کنیم. به علاوه ابتلا به بواسیر موجب می شود، کودک بعد از اجابت مزاج دچار خونریزی شود و یا بر روی مدفوع و دستمال توالت خون مشاهده می کند.

 

ادامه در کلینیک پایتخت

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

یک برنامه‌ی غذایی طبیعی داشته باشید (فیبر، فیبر و باز هم فیبر)

حتما شنیده‌اید که آدم‌ها در مورد تاثیر رژیم غذایی طبیعی بر درمان و جلوگیری از یبوست، کُلی صحبت می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم حقیقتا باعث بهبود همه چیز می‌شود. بدن ما می‌داند چگونه میوه‌ها، سبزیجات، غلات و مواد غذایی زبر مانند سبوس را پردازش کند، در حالی که غذاهای تصفیه شده یا مصنوعی به راحتی دفع نمی‌شوند.

به طور مشخص‌تر، غذاهای طبیعی حاوی میزان فراوانی فیبر هستند- واژه‌ای جادویی که رنج و عذاب توالت رفتن را پایان می‌دهد. در یک کلام، فیبر ماده‌ای است که هضم نمی‌شود، و مانند یک اسفنج عمل می‌کند. فیبر آب را از اطرافش می‌گیرد، و آن را تبدیل به باد می‌کند، و همین مدفوع را نرم می‌کند و به آن حجم می‌دهد و کمک می‌کند تا از بدن خارج شود. مانند قهوه، برخی از انواع فیبر (مانند لوبیا) می‌توانند روی یبوست تاثیر داشته باشند، بنابراین همیشه مقدار زیادی آب بنوشید. برخی از مواد غذایی پر از فیبر خوب عبارتند از:

– لوبیا
– زردآلو
– نان تهیه شده از آرد کامل
– توت‌ها
– کلم بروکلی
– آلو، گلابی و سیب
– آجیل
– سیب‌زمینی (البته منظورمان سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیست! )

 

کمی روغن تخم کتان مصرف کنید

روغن تخم کتان یکی از ساده ترین و موثرترین روش های درمان خانگی یبوست است. این ماده‌ی خوراکی دیواره‌ی روده را تا حدی، و همچنین مدفوع را پوشش می‌دهد و تعداد حرکات روده‌تان را افزایش می‌دهد. وقتی پای یبوست در میان باشد، اگر روغن تخم کتان را با آب پرتقال مصرف کنید، تاثیر آن دو برابر می‌شود زیرا پرتقال مقدار مناسبی فیبر دارد (مطمئن شوید که آب پرتقال را همراه با گوشت آن بخورید، چون بیش‌ترین میزان فیبر پرتقال در گوشت آن است.)

مواد لازم

-۱ لیوان آب پرتقال همراه با گوشت آن (۲۲۰ گرم)
-۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان

 

روش مصرف

۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را با ۱ لیوان آب پرتقال مخلوط کنید. هر موقع که لازم بود این نوشیدنی را بنوشید، اما به آن زمان بدهید (تا ۵ ساعت) تا تاثیر خود را بگذارد، به این ترتیب در مصرف آن زیاده‌روی هم نمی‌کنید.

 

مخلوط دانه‌ها و مغزها( آجیل ها) شما را نجات می دهد

ترکیب دانه‌های خوراکی تاثیر فوق‌العاده‌ای در دریافت فیبر موجود در آن‌ها و کمک به درمان یبوست خواهد داشت. در این بخش نیز به دستورالعمل کاملی برای درست کردن مخلوطی از دانه‌های مفید برای درمان یبوست می‌پردازیم:

الف. مقداری تخمه آفتابگردان، تخم کتان، کنجد و تعدادی بادام را با یکدیگر مخلوط کنید.
ب. سپس همه‌ی آن‌ها را آسیاب کنید تا پودر نرمی به دست بیاید.
پ. هر روز و به مدت یک هفته، ۱ قاشق غذاخوری از این پودر را میل نمایید.
ت. از این پودر پر خاصیت می‌توانید در صبحانه یا در تهیه‌ی سالاد استفاده نمایید.

 

قهوه رفیق ماست (گاهی اوقات)

بسیاری از آدم‌ها عاشق قهوه‌ی صبح هنگام‌شان هستند، اما این نوشیدنی چیزی بیش از یک رایحه‌ی آسمانی به شما می‌دهد و کمک‌تان می‌کند سرحال بیایید. کافئین یک محرک طبیعی برای دستگاه گوارش است، بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه شما را به بیش از چند روش سر حال خواهد آورد. ۱-۲ فنجان خوب است، اما مطمئن شوید که بیش از اندازه قهوه نمی‌نوشید چون نوشیدن قهوه به میزان زیاد در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. قهوه ادرارآور است و باعث می‌شود مکررا ادرار کنید، و اگر بیش از اندازه قهوه بنوشید، ممکن است به دلیل کم‌آب شدن بدن‌تان دچار یبوست شوید و آبی که برای نرم شدن مدفوع‌تان لازم است، از بدن‌تان خارج شود.

 

 

جوش شیرین کار را تمام می‌کند.

جوش شیرین مهم‌ترین عضو داروهای خانگی است. این ماده به طرز فوق‌العاده‌ای همه فن حریف است، و در ۹۵٪ مواقع کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. تاثیر آن برای درمان یبوست (و شکم درد به طور کلی) فوق‌العاده است به این دلیل که بی‌کربنات است، و باعث می‌شود باد از بدن‌تان خارج شود، و درد ناشی از فشار تسکین بیابد. جوش شیرین همچنین معده را قلیایی می‌کند، اسید را کمی خنثی می‌کند و کمک می‌کند که زائدات از روده عبور کنند و خارج شوند.

مواد لازم

– ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
– ۱/۴ فنجان آب گرم

روش مصرف

یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را یک باره سر بکشید، به نظر می‌رسد که هر چه سریعتر آن را تمام کنید، تاثیر بیش‌تری می‌گذارد

 

 

  • ۰
  • ۰

۱. اسهال


مدفوع شل و آبکی یکی از اولین علائمی است که بسیاری از افراد دارای بیماری سلیاک آن را تجربه می‌کنند. در مطالعه‌ای کوچک، 79 درصد از بیماران سلیاک، قبل از درمان علامت اسهال را گزارش کردند و بعد از درمان، فقط 17 درصد از آنها، اسهال مزمن‌شان ادامه پیدا کرد. برای بسیاری از بیماران، اسهال در عرض چند روز درمان کاهش پیدا کرد، اما زمان متوسط برای برطرف شدن علائم، چهار هفته بوده است.


۲. نفخ


نفخ، علامت شایع دیگری از بیماری سلیاک است. سلیاک موجب التهاب در سیستم گوارش شده که ممکن است منجر به نفخ همراه با بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر شود. در مطالعات انجام شده مشخص شد، گلوتن موجب مشکلات گوارشی مانند نفخ در افرادی که سلیاک ندارند نیز می‌شود.


۳. گاستریت یا ورم معده


گاستریت، مشکل متداولی است که در صورت درمان نشدن سلیاک، بوجود خواهد آمد. با اینحال یادتان باشد که گاسترست، علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. سایر دلایل شایع گاستریت شامل، یبوست، بد هضمی، بلعیدن هوا و بیماری‌هایی چون عدم تحمل لاکتوز و سندرم روده‌ی تحریک پذیر می‌شود.