بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

تبخال چیست؟

تبخال نوعی عفونت است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید. تبخال عارضه‌ای دردناک است که معمولا با خارش نیز همراه است،‌ و عموما در هر دو گروه زنان و مردان مشاهده می‌شود. این عارضه به صورت تاول یا زخم‌هایی کوچک، قرمز، متورم و آبدار در کنار چشم‌ها، دهان، لب‌ها، و اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس از طریق ارتباط مستقیم – رابطه‌ی جنسی، بوسیدن، لمس کردن – یا غیر مستقیم – استفاده‌ی مشترک‌ از یک وسیله‌ی شخصی – با فرد آلوده وارد بدن می‌شود.


این ویروس به شدت مسری است و باعث ایجاد بیماری‌های وخیمی نظیر عفونت مغزی، سرطان، آبله مرغان و غیره می‌شود. تاول‌های تبخالی در مردان معمولا می‌تواند روی آلت جنسی، باسن، مقعد، ران، پوست بیضه، داخل مجرای ادراری، یا داخل آلت جنسی ظاهر شود. این تبخال‌ها در زنان نیز روی باسن، دهانه‌ی رحم، نواحی اطراف واژن، مقعد و بخش خارجی اندام‌ تناسلی ایجاد می‌شود. این عارضه را می‌توان به کمک برخی درمان‌های خانگی و اقدامات پیشگیرانه تا حدود زیادی برطرف کرد


۱۳. لیزین

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی تبخال استفاده از اسید آمینه‌ای به نام لیزین است. لیزین نوعی اسید آمینه است که در خوراکی‌هایی نظیر شیر، مخمر آب جو،‌ پنیر، گوشت مرغ و غیره یافت می‌شود. این ماده می‌تواند به کاهش میزان تبخال‌ها کمک کند.  لیزین، بهتر است با دقت مصرف شود زیرا سطح بالای آن می‌تواند میزان کلسیوم جذب شده توسط بدن را افزایش دهد. افرادی که کلسترول بالا دارند بهتر است قبل از مصرف لیزین با پزشک مشورت کنند.


هم‌چنین کرم لیزین نیز در فروشگاه‌های دارویی و بهداشتی در دسترس قرار دارد. کرم لیزین را می‌توانید بر نواحی عفونی بمالید.


درمان تبخال ۱۴: قهوه‌ی خالص

ویروس تبخال نه فقط اندام‌های تناسلی را مبتلا می‌کند،‌ بلکه هم‌چنین باعث ایجاد زخم و تاول در لب‌ها، دهان، و غیره نیز می‌شود. قهوه‌ی خالص (یعنی بدون شکر و دیگر افزودنی‌ها) یکی از بهترین درمان تبخال به شمار می‌رود. تاول‌های ناشی از تبخال در داخل دهان درد و ناراحتی شدید ایجاد می‌کنند. برای درمان سریع این وضعیت، لازم است ابتدا مقداری قهوه‌ی خالص دم کنید. بگذارید کمی خنک شود و سپس مقداری از آن‌ را داخل دهان‌تان بریزید. آن را مدتی در دهان نگه دارید. کل دهان و لب‌های‌تان را به قهوه آغشته کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار نمایید.


۱۵. صابون و آب گرم

شستن زخم‌های تبخال با آب گرم قطعا می‌تواند درد و خارش آن را تسکین دهد. هم‌چنین، برای تمیزی و ضدعفونی ناحیه‌ی آلوده به ویروس باید از صابون استفاده کنید.


توجه: فراموش نکنید بعد از این کار، اندام‌های تناسلی‌تان را با حوله‌ی تمیز خشک نمایید. هرگز از وان یا تشتی که فرد آلوده به این ویروس از آن استفاده کرده است، استفاده نکنید.


۱۶. دمنوش گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی راه‌حلی موثر در جلوگیری از انواع بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود. برای تسکین درد و خارش ناشی از تبخال استفاده از دمنوش‌های گیاهی نظیر دمنوش لیمو، زنجبیل، دارچین، و بابونه بسیار موثر است.


۱۷. عسل مانوکا

عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این عسل به درمان سریع تاول‌ها و زخم‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. فقط کافی است مقداری از عسل مانوکا را مستقیما بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید.


۱۸. استفاده از داروهای بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه در تسکین دردهای ناشی از بروز تبخال بسیار موثر هستند. برخی از این داروهای بدون نسخه عبارت هستند از ایبوپروفن، استامینوفن، و آسپیرین. هم‌چنین برای درمان تبخال می‌توانید از پمادهایی نظیر بره‌موم نیز استفاده نمایید.


۱۹. روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی در تسکین خارش و درد ناشی از تبخال بسیار موثر هستند. روغن‌های زیتون، جوجوبا، درخت چای، ویتامین E، کاملیا، و کالاندولا در مبارزه علیه ویروس تبخال بسیار قدرتمند و موثر هستند. فقط کافی است هر یک از این روغن‌های طبیعی یا ترکیب برخی از آن‌ها را به آرامی روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. این کار باعث التیام زخم‌های ناشی از تبخال می‌شود.


۲۰. گیاه خوک طلایی

استفاده از گیاه خوک طلایی نیز از دیگر درمان‌های موثر و طبیعی برای از بین بردن تبخال به شمار می‌رود. مقداری پودر پوست گردو را با سرخارگل و خوک طلایی مخلوط کنید. این مخلوط را آن قدر به هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. این خمیر را بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. هم‌چنین گیاه خوک طلایی را می‌توانید به صورت‌ قرص، تنتور، ضماد، و پودر فله از برخی عطاری‌ها تهیه کنید.


۲۱. روغن ارگانو

روغن ارگانو (پونه‌ی کوهی یا مرزنگوش) با خواص ضد ویروسی‌اش به ترمیم سریع تاول‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. تنها کافی است مقداری روغن ارگانو را مستقیما روی نواحی عفونی بمالید.


۲۲. روی

shutterstock_276112895روی به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک می‌کند. از آن‌جایی‌که تبخال ممکن است از طریق استرس تحریک شود شما می‌توانید در زمان‌های استرس‌زا قرص روی بمکید. شما نیز ممکن است از کرم زینک اکسید برای تبخال‌تان استفاده کنید. محققان دریافتند هنگامی‌که مردم از کرم زینک اکسید استفاده می‌کنند تبخال‌شان سریع خوب می‌شود و عوارض جانبی کمتری را نسبت به آن‌هایی که از کرم دارویی استفاده می‌کنند تجریه می‌کنند. روی یک ماده‌ی معدنی غذایی است که در غذاهایی مانند گوشت گاو، حلزون، بادام زمینی، و حبوبات یافت می‌شود. اما روی می‌تواند با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای خاص اثر متقابل داشته باشد و هنگامی‌که در دوز بالا مصرف می‌شود می‌تواند خطرآفرین باشد پس توصیه می‌شود هنگامی‌که از روی استفاده می‌کنید با پزشک‌تان مشورت کنید.


۲۳. لیزین

ایزین آمینو اسیدی است که در پروتئین غذاهایی مانند پنیر، ماست، گوشت، شیر و لوبیا یافت می‌شود. محققان دریافته‌اند که لیزین تعداد دفعات شیوع تبخال را کاهش می‌دهد و نیز به کاهش مدت زمانی که طول می‌کشد تا تبخال خوب شود، کمک می‌کند.


مطلب مرتبط : از بین بردن جای جوش با ۵ درمان خانگی


۲۴. شیر

milkremedyforcoldsoresشیر حاوی پروتئین‌هایی به نام ایمنوگلوبولین‌ها است. این پورتئین‌ها اساساً آنتی بادی هستند که می‌توانند کمک کنند علیه ویروس‌هایی مانند هرپس مبارزه کنید و از شیوع آن پیشگیری کنید. شیر نیز حاوی ال-لیزین است.


قرار دادن شیر روی تبخال‌تان و فشار دادن آن می‌تواند به خوب شدن سریع ‌‌آن کمک کند و نیز می‌تواند به کاهش درد نیز کمک کند. شما می‌توانید با نوشیدن شیر از شیوع آن جلوگیری کنید، زیرا به شما کمک خواهد کرد ال-لیزین دریافت کنید.


اگر شما درحال‌حاضر تبخال دارید، می‌توانید یک پنبه‌ی توپی را در یک قاشق غذاخوری شیر بخیسانید و آن را به مدت چند دقیقه روی تبخال بگذارید.


۲۵. هیدروژن پروکسید

hydrogenperoxideهیدروژن پروکسید می‌تواند سرعت خوب شدن ( التیام) تبخال را افزایش دهد.


این ماده به عنوان یک ضد عفونی‌کننده نیز جلوی پیشرفت یا بدتر شدن آن را می‌گیرد.


برای استفاده از هیدروژن پروکسید، یک پنبه‌ی توپی را در یک قاشق غذاخوری پروکسد بخیسانید. پنبه‌ی توپی را مستقیماً روی آن قرار دهید بگذارید به مدت چند ثانیه بماند. بعد از ۵ دقیقه آن را با آب بشویید.


درمان تبخال ۲۶: موم عسل

bees-wax


پروپولیس( ماده‌ی صمغی قهوه‌ای رنگ شبیه موم) به سریع خوب شدن تبخال کمک می‌کند و نیز می‌تواند در کاهش درد کمک کند.


زنبورها از صمغ طبیعی استفاده می‌کنند تا کندوهای‌شان را بسازند.


پروپولیس از جوانه درختان، موم عسل و دیگر محصولات فرعی زنبورها درست می‌شود. پروپولیس در قدیم برای درمان زخم‌ها و آبسه استفاده می‌شد.


محققان یافته‌اند که در لوله‌های آزمایشی، پروپولیس تولید مجدد ویروس هرپس را متوقف می‌کند.


درمان خانگی تبخال ۲۷: وازلین

Petroleum-Jelly


وازلین حاوی نرم کننده‌های طبیعی است. این به نرمی پوست که تبخال را تحت تأثیر قرار می‌دهد کمک می‌کند.


در صورتی‌که وازلین خیلی سفت باشد مانعی ایجاد می‌کند که می‌تواند ورود باکتری به تبخال را متوقف کند، بنابراین، جلوی عفونت باکتری را می‌گیرد. چنین عفونتی باعث می‌شود  این زخم مدت زیادی بماند. برای استفاده از وازلین، مطمئن شوید که دستان‌تان تمیز است، سپس با استفاده از انگشت لایه‌ی نازکی از وازلین را مستقیم روی آن بمالید. شما می‌توانید هر چند دفعه که دوست دارید در طول روز از وازلین استفاده کنید تا زمانی‌که تبخال محو شود.


درمان خانگی تبخال ۲۸: عصاره‌ی وانیل

vanillaextract


عصاره‌ی وانیل دارای خواص ضد عفونی قوی است و این در التیام عفونت ویروسی که باعث تبخال می‌شود، موثر است.


از آنجایی‌که وانیل ضد التهاب هم است، می‌تواند به تسکین درد تبخال کمک کند. شما باید از عصاره‌ی وانیل ۱۰۰ درصد استفاده کنید تا خوب اثر کند.


برای استفاده، عصاره را بگیرید و گوش‌پاک‌کن را با چند قطره از آن آغشته کنید. گوش پاک‌کن را مستقیم روی تبخال قرار دهید.


می‌توانید هر ساعت این کار را تکرار کنید


منبع: ویکی پدیا ، چطور

  • ۹۸/۰۴/۰۹
  • golnar jody

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی