بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

بواسیر یا هموروئید (به انگلیسی Hemorrhoids) یکی از ناخوشایندترین عوارض بارداری است. برخی از این ناراحتی خجالت می کشند و در مورد این ناراحتی برخلاف حالت تهوع و تورم پاها زیاد صحبت نمی شود. با این حال خوشبختانه راهکارهای ساده ای برای درمان بواسیر در بارداری یا پیشگیری از ایجاد آن وجود دارد.


علائم بواسیر

میزان تورم ایجادشده توسط بواسیر معمولاً از اندازۀ یک نخود تا اندازۀ یک حبه انگور متفاوت است و ‌‌‌‌‌می‌تواند داخل مقعد یا خارج از آن باشد. بواسیر ‌‌‌‌‌می‌تواند باعث خارش و احساس ناراحتی یا درد شدید در ناحیۀ مقعد شود. گاهی نیز باعث خونریزی از مقعد، مخصوصاً هنگام دفع ‌‌‌‌‌می‌شود. در اغلب موارد، اگر بواسیر در دوران بارداری شروع شده باشد، پس از زایمان به تدریج بهبود ‌‌‌‌‌می‌یابد، مخصوصاً اگر احتیاط لازم برای پیشگیری از یبوست را انجام دهید. اگر فرد پیش از بارداری بواسیر داشته باشد، احتمال شدیدتر شدن آن در دوران بارداری بیشتر است. 


علائم بواسیر در بارداری 

بواسیر یا هموروئید عروق خونی متورم در ناحیه مقعد است که باعث خارش، ناراحتی یا درد می شود. هموروئید شبیه به خوشه انگور است که از مقعد خارج شده است.


بواسیر معمولا در سه ماه اول بارداری یا بعد از زایمان شکل می گیرد. علائم هموروئید در بارداری عبارت اند از:

-خارش مقعد

-درد مقعد، به ویژه در زمان نشستن

-خون قرمز روشن در مدفوع

-درد در زمان خارج شدن مدفوع، توده های سخت و دردناک در مقعد


علت بواسیر در بارداری 

بواسیر یا هموروئید به دلیل افزایش جریان خون در رگ های نیمه پایین بدن به وجود می آید. فشار بیش از حد به این رگ ها منجر به تورم یا حجیم شدن رگ های خونی می شود که به رگ ها در این حالت هموروئید یا بواسیر می گویند. بیماری بواسیر در زنان باردار شایع تر است. از جمله علل شایع ابتلا به بواسر در بارداری عبارت اند از:


در دوران بارداری رشد رحم فشار زیادی روی رگ های لگنی یا رگ های نیمه پایینی وارد می کند. در نتیجه سرعت جریان خون در این رگ ها کم شده، فشار زیاد می شود و منجر به ایجاد هموروئید یا بواسیر خواهد شد. 


یبوست در زنان باردار به شدت شایع است. زمانی که برای اجابت مزاج زیاد فشار می آورید، در ناحیه مقعدی فشار اضافی وارد شده و باعث ایجاد بواسیر یا شدیدتر شدن آن می شود. 


زنان باردار همچنین سطح بالایی از هورمون ها به نام پروژسترون را در بدن خود دارند. این هورمون دیواره رگ ها را شل کرده و به همین دلیل احتمال تورم و هموروئید در آن ها بیشتر می شود. همچنین هورمون پروژسترون روی دستگاه گوارش نیز تاثیر داشته و احتمال ابتلا به یبوست را بیشتر می کند.

از کرم های مخصوص استفاده کنید

کرم های زیادی برای بواسیر یا هموروئید وجود دارند. این کرم ها به کاهش درد و خارش بواسیر کمک کرده اما مشکل اصلی را درمان نمی کنند.

از پماد هموروئید مطابق با دستورالعمل آن ها استفاده کنید. بیش از یک هفته این کرم ها را مصرف نکنید چرا که ممکن است التهاب را بدتر کنند.

از دکتر خود کمک بگیرید که چه نوع کرمی برای هموروئید شما مناسب تر است.


یبوست را درمان کنید

اگر می خواهید یبوست را برطرف کنید، از دکتر بخواهید داروهای نرم کننده مدفوع برای شما تجویز کند. از آنجایی که هموروئید به دلیل افزایش فشار روی رگ های اطراف مقعد به وجود می آید، نرم کننده های مدفوع به کاهش فشار روی رگ های این ناحیه کمک کرده و در نتیجه درد کمتر می شود.

نرم کننده های مدفوع به صورت قرص، کپسول و شربت موجود بوده و معمولا در شب مصرف می شوند.


خارش را کم کنید

خاراندن ممکن است بواسیر را تشدید کرده، تورم را بدتر کرده یا باعث خونریزی آن ها شود. برای کاهش خارش این اقدامات را انجام دهید:


لباس زیر پنبه ای بپوشید

 این لباس ها کمتر هموروئید را تحریک کرده و به پوست اجازه نفس کشیدن داده که منجر به بهبود سریع تر هموروئید می شود.


از دستمال های معطر استفاده نکنید

از دستمال های توالت رنگی یا معطر خودداری کنید چرا که حاوی مواد شیمیایی هستند و بواسیر را تحریک می کنند. دستمال کاغذی 2 لایه سفید و ساده بهترین انتخاب است.


ناحیه را تمیز نگه دارید

خشک کردن مقعد بعد از مدفوع می تواند علائم هموروئید را کاهش دهد. به آرامی این کار را انجام دهید چون در غیر این صورت می تواند منحر به تحریک هموروئید شود.


از یک بسته یخ استفاده کنید

یک بسته یخ یا کمپرس سرد مستقیما در محل هموروئید می تواند ناراحتی و تورم را کاهش دهد. در طول روز چند مرتبه کیسه یخ جدیدی را روی بواسیر قرار دهید.



منبع : چطور ، اینفو سلامت ، مادرشو



  • ۹۸/۰۳/۲۶
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی