بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰


وجود خون در مدفوع بیانگر یک مشکل در سیستم گوارش است و احتمال دارد قسنتی از دستگاه گوارش دچار خونریزی شده باشد،اغلب بیماران به خاطر ترس و خجالت  دیر اقدام به درمان می کنند. البته همیشه هم این نشانه نگران کننده نیست، دیدن خون در روده شما احتمال دارد یک تجربه پر استرس باشد.این نشانه میان 10٪ از بزرگسالان در هر سال مشاهده می شود، ولی دلایل آن می تواند متفاوت باشد و اکثر مواقع به عنوان مقدار کمی خون قرمز روشن دیده می شود، بدین معنی است که از پایین ترین قسمت روده آمده است.شما همیشه باید تحت نظر پزشک باشید ، ولی در صورتی که مدفوع به نظر چسبناک و سیاه و یا آلو رنگ باشد، الزاما بایستی به پزشک مراجعه کرده تا دلیل آن را متوجه شوید ؛


وجود خون در مدفوع بیانگر یک مشکل در سیستم گوارش است و احتمال دارد قسنتی از دستگاه گوارش دچار خونریزی شده باشد،اغلب بیماران به خاطر ترس و خجالت  دیر اقدام به درمان می کنند. البته همیشه هم این نشانه نگران کننده نیست، دیدن خون در روده شما احتمال دارد یک تجربه پر استرس باشد.این نشانه میان 10٪ از بزرگسالان در هر سال مشاهده می شود، ولی دلایل آن می تواند متفاوت باشد و اکثر مواقع به عنوان مقدار کمی خون قرمز روشن دیده می شود، بدین معنی است که از پایین ترین قسمت روده آمده است.شما همیشه باید تحت نظر پزشک باشید ، ولی در صورتی که مدفوع به نظر چسبناک و سیاه و یا آلو رنگ باشد، الزاما بایستی به پزشک مراجعه کرده تا دلیل آن را متوجه شوید ؛



خون در مدفوع بیانگر چیست و علت آن چیست؟

هموروئید یا بواسیر، یک بیماری مرسوم است که می تواند سبب درد، ناراحتی و یا خارش روده گردد و معمولا پس از چند روز خود به خود ناپدید می شود، البته کرم های وجود دارد که بهبودی را تسریع می دهد. هموروئید "رگهای تورم در راست روده است که می تواند سبب خارش و درد گردد و در برخی موارد احتمال دارد هموروئید را خارج از مقعد ببینید یا احساس کنید. "تحریک هموروئید یکی از متداول ترین دلیل خونریزی رکتوم به شمار می آید و بالغ بر نیمی از ما این را در برخی موارد تجربه می کنیم.
 


2.شکاف مقعدی علت خون در مدفوع:

هر شخصی که یک شکاف مقعدی را تجربه می نماید، آگاه است که این ببیماری تا چه اندازه می تواند دردناک باشد. این عارضه معمولا ناشی از یبوست و تنگ شدن، شکاف های مقعدی خیلی راحت تشخیص داده می شود. ار هر10 نفر یک نفر یک بار دچار شکاف مقعدی در طول عمر خود می شود، ولی برخی از آنها به دلیل برخورداری از عضلات مقعدی غیر انعطافپذیر، نسبت به دیگران درد بیشتری را تجربه می کنند

3. دیورتیکولیت علت وجود خون در مدفوع:

"دیورتیکولیت به معنای وجود دیورتیکولا می باشد که یک ساختار کیسه مانند دارد و قادر است توسط نقاط ضعف در دیواره عضلانی روده بزرگ به وجود آید. خونریزی از دیورتیکولیت می تواند هنگامی به وجود آید که یک رگ خونی کوچک که در درون دیورتیکولوم واقع شده است به داخل روده بزرگ خونریزی می کند.دیورتیکولیت ، عنوانی است که به التهاب این کیسه ها داده شده است، می تواند درد شدید، متناوب و همچنین تغییرات در عادات روده و حتی تب را به وجود آورد. با آنکه اغلب بدون درد است، احتمال دارد احساس کنید که مقدار زیادی خون در مدفوع شما دیده می شود که می تواند تکان دهنده باشد. کیسه های Diverticula همیشگی هستند، ولی یک رژیم غذایی با فیبر بالا ، موثرترین روش برای مدیریت علائم هستند.


4. زخم پپتیک علت خون در مدفوع:

در حقیقت باید گفت تا 90٪ موارد علت زخم ها ناشی از یک عفونت باکتریایی (هلیکوباکتر پیلوری) به وجود می آید و مابقی غالبا از داروهایی مثل استروئیدها یا NSAI ها ایجاد می شود. با آنکه استرس میتواند نشانه های بیماری را بیش از حد بالا ببرد، به ویژه اگر باعث تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی شما (به عنوان مثال مصرف کافئین و الکل، سیگار کشیدن بیشتر)باشد.
زخم معده دردی است که قادر است بر روی پوشش معده و یا دوازدهه که قسمت اول روده کوچک است به وجود آید. خونریزی از زخم ها می تواند سبب بروز مدفوع سیاه و تیره شود زیرا اسید معده سبب بروز خون می شود. " یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زخم معده انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید. البته سیگار کشیدن به برخی از مشکلات سلامتی مرتبط است و ممکن است بر میزان چربی بدن شما تاثیر بگذارد.

5. گاستروانتریت علت وجود خون در مدفوع:

20 درصد از جمعیت انگلستان هر سال بیماری گاستروانتریت را تجربه می کنند، اکثرا با نشانه های رایجی مثل "اشکال شکم" رو به رو هستند. احتمال دارد دفع مدفوع خیلی کند شود و حاوی مخاط و رگه های خونی باشد. "گاستروانتریت عفونت روده است و قادر است از یک ویروس، باکتری یا مسمومیت غذاییحاصل شود.علائم اصلی اسهال است و همچنین می تواند شامل استفراغ، درد شکمی، اسهال، کم آبی و خون، سردرد و درد مفاصل باشد. "
در صورتی که تعداد دفعات توالت رفتنان زیاد است گاهی اوقات پوست اطراف مقعد می تواند پاره شود. به این معنی است که خون در حقیقت در مدفوع شما نیست و یا از درون دستگاه گوارش شما نیست، بلکه دلیل بیرونی دارد.
 


6. IBDعلت وجود حون در مدفوع:

بیماری التهابی روده (IBD) مثل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نمی باشد . بر اساس تحقیقات صورت گرفته تخمین زده می شود قریب به 300 هزار نفر مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، دو نوع اصلی IBD می باشند."بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری مزمن است که در آن قسمتی از روده ملتهب است. دو نوع اصلی IBD وجود دارد:کولیت اولسراتیو که بر روده بزرگ و بیماری کرون تاثیر می گذارد و می تواند بر روی هر قسمتی از روده، از جمله روده بزرگ اثر کند. هر دو اغلب سبب اسهال، درد، خستگی، کاهش وزن می شوند. خون در مدفوع معمولا زمانی رخ می دهد که روده بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد. "
با دوجودی که که هیچ درمان برای این بیماری وجود ندارد، می توان از طریق دارو و در بعضی موارد جراحی کنترل شود.

7. سرطان کولورکتال علت وجود خون در مدفوع:

سرطان معمولا نخستین چیزی است که اول به علت خونریزی در مدفوع به سر مردم می رسد، اما احتمال این علت در حقیقت خیلی کم است. سرطان کولورکتال، همچنین به عنوان سرطان روده شناخته می شود، چهارمین شایع ترین سرطان در انگلستان است و بیش از 90 درصد موارد در افراد بالای 50 سال تشخیص داده می شود. سرطان کولورکتال سرطانی است که روی روده بزرگ یا راست روده تاثیر می گذارد. سرطان کولورکتال ممکن است در نخستین نشانه ای از علائم نداشته باشد. زمانی علایم ایجاد می کند، احتمال دارد شامل درد شکمی، تغییر در حرکات روده مانند اسهال یا یبوست، خون در مدفوع، خستگی باشد ". با در نظر گرفتن سرطان، اضطراب و استرس غیر ضروری ایجاد می شود، پس پیش از هر نوع نتیجه گیری، با پزشک خود مشورت کنید.
 

8. آسیب رادیویی علت خون در مدفوع:

عوارض جانبی رادیوتراپی معمولا در طی چند روز ادامه دارد و می تواند تا دو هفته بعد از اتمام درمان ادامه یابد. "علم پزشکی برای این بیماری پروتکوپاتیزاسیون تابش یا پروستیت است. بنابراین رادیوتراپی که برای درمان سرطان رحم، تخمدانها، پروستات یا رکتوم کاربرد دارد صدمه به رکتوم است. علائم شامل خون قرمز روشن در مدفوع و / یا نیاز فوری برای رفتن به توالت است. " بعید به نظر می رسد عوارض جانبی طولانی مدت باشد، اما قبل از شروع درمان، در مورد همه آنها با شما بحث خواهد شد.
  • ۹۸/۰۱/۱۸
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی