بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰


1- تطابق لوله گوارش با بارداری
افزایش هورمونها در طی باردای باعث تغییرات وسیع در بدن و از جمله لوله گوارش از دهان تا مقعد می شود،نظیر افزایش بزاق، ترشح بزاق شبانه، تغییر حس چشایی، افزایش حجم لثه ها و التهاب لثه ها که گاها باعث خونریزی می شود. (التهاب لثه ناشی از بارداری در 40%تا100% خانم ها رخ می دهد.)
افزایش زمان تخلیه در روده کوچک و روده بزرگ که باعث ایجاد یبوست می شود ،ریفلاکس معده یا سوزش سر دل ناشی از بازگشت اسید از معده به مری که در طی درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر بسیار شایع است و در اثر شل شدن عضله دریچه مری به معده در اثر هورمونهای بارداری می باشد.


افزایش کلی کلسترول و تری گلیسرید در طی بارداری
کاهش حرکت کیسه صفرا و افزایش احتمال تولید سنگ کیسه صفرا
ایجاد یبوست در طی بارداری و احتمال درمان بواسیر و بی اختیاری مدفوع در دوران بارداری
سایر مشکلات بارداری
گرفتگی بینی و خونریزی بینی، احساس کوتاهی نفس، درد در پایین کمر، گرفتگی های ساق پا، اختلال خواب،تکررادرار، احساس خستگی، افزایش ضخامت موها، ورم پا و قوزک پا، خواب رفتگی و سوزن سورن شدن دست ها وپاها،وریدی های واریسی در پا، تغییرات پوستی به صورت تغییر رنگ زائده های پوستی و غیره خانم های باردار به طور مکرر از نفخ شکم و یبوست شکایت دارند، مطالعات نشان می دهد که یبوست بار احتمالی15 تا 39درصد در طی بارداری و تا6تا12 هفته پس از بارداری رخ می دهدکه بالاتر از میزان شیوع معمولی یبوست درزنان غیر باردار در همان سن که7درصد است می باشد. این علائم به احتمال زیاد به دلیل تغییرات هورمونی و تاثیر روی حرکت روده باریک وروده بزرگ (کولون) ایجاد می شود به طوری که افزایش پروژسترون باعث کاهش فعالیت عضلات صاف جداری کولون شده و باعث حرکت کمتر کولون و ماندگاری بیشتر مدفوع در روده و در نتیجه زمان بیشتریرای جذب آب از مدفوع و خشک شدن مدفوع می شود.
ایجاد یبوست خود سر منشا ایجاد مشکلات زیادی از جمله بواسیر ، شقاق و بی اختیاری مدفوع در دوران بارداری می شود. در خصوص هموروئید در 3 ماه سوم بارداری شایع است و حدود 30تا40 درصد خانم ها باردار از مشکلات همورئیدی در آنها ایجاد ناراحتی می کند و یبوست این علائم را بدتر می کند. درمان نگهدارنده کمتر کننده است ولی در موارد شدید و عود کننده درمان جراحی مورد نیاز است که با ایمنی کامل در دوران بارداری قابل انجام است .

منبع: هموروئید و زنان باردار

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی