بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

واریس‌ ‌مقعد (بواسیر)

 هموروئید ها بالشتک‌هایی از بافت زیر مخاطی هستند که حاوی شریانچه‌ها، وریدها و رشته‌های عضلانی صاف می‌باشند و در مجرای مقعد قرار دارند.

سه بالشتک هموروئیدی در موقعیت جانبی چپ، قدامی راست و خلفی راست واقع شده‌اند. هموروئیدها به عنوان بخشی از مکانیسم کنترل دفع عمل نموده و موجب مسدود شدن کامل مجرای مقعد در حین استراحت می‌شوند. به ساده‌ترین زبان، به واریس‌ ‌مقعد، هموروئید یا بواسیر گفته می‌شود و خود واریس، اتساع و گشاد شدن بیش از حد سیاهرگ‌های یک عضو است.علل بروز واریس مقعد یا بواسیرچندین عامل در تشکیل بیماری هموروئید دخیل هستند که شایع‌ترین آنها عبارتند از:ارث، تغذیه نامناسب(پرخوری)، چاقی، غذا و داروها، شغل، کم تحرکی، نشستن و یا ایستادن طولانی، مسائل روحی و روانی، سن، تغییرات هورمونی، عفونت، حاملگی، ورزشهای سنگین، بلند کردن اشیا سنگین، سرفه‌های مزمن نظیر برونشیت مزمن، عادات بیرون‌روی نادرست از قبیل زور زدن نادرست برای دفع مدفوع یا نشستن طولانی مدت در توالت، استفراغ‌های طولانی مدت، لباس‌های تنگ، یبوست و اسهال مزمن.مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل مستعد کننده درمان بواسیر، افزایش فشار داخل عروق ورید شکمی است و اکثر عوامل ذکر شده فوق از طریق افزایش فشار وریدهای مقعد باعث بوجود آمدن درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر می‌شوند.

هموروئید اختلال رایج در مقعد و رکتوم است و زمانی که رگ های پیرامون مقعد یا ناحیه پایین رکتوم ملتهب می شوند، این حالت ایجاد می گردد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع است، اما بیشتر افراد در سن ۵۰ سالگی به این بیماری مبتلا می شوند.روش های جلوگیری از واریس مقعد• تخلیه روده به محض احساس دفع• ورزش (مانند پیاده روی) نیز به کاهش یبوست و ایجاد مدفوع کمک می نماید.• غذا نقش مهمی در بیماران مبتلا به درمان هموروئید دارد. تغذیه مناسب برای جلوگیری از هموروئید یا توقف آن موثر است و بالعکس، تغذیه نامناسب به تشدید درد در این بیماران کمک می کند.

منبع : واریس مقعد

  • ۹۷/۰۱/۳۰
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی