بلاگ فوق تخصصی کولورکتال

  • ۰
  • ۰

علائم هموروئید

علائم هموروئید

بسیاری از بیمارانی که به علت درمان هموروئید به مطب پزشک مراجعه می کنند مبتلا به سایر مشکلات مقعدی مانند خارش، ترک خوردگی مقعد، فیستول و جای زخم های پوستی نیز می باشند.

دریافت تاریخچه دقیق بیمار و معاینات فیزیکی شامل انجام  آنوسکوپی بوسیله متخصص ضروری بوده و معمولا منجر به تشخیص صحیح می شود. وجود یا عدم وجود خونریزی، مقدار، تعداد و زمان خونریزی و پرولاپس باید عنوان شود.

بیماران مبتلا به بواسیر ممکن است از خونریزی، بیرون زدگی مخاطی، درد، ترشحات مخاطی، سختی رعایت بهداشت منطقه مقعد، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع و مشکل اختلال زیبایی شکایت داشته باشند. از آنجا که برخی داروها، رژیم غذایی و عادات غذایی نسنجیده منجر به بروز یبوست یا اسهال و یا تشدید آن می شود، تاریخچه دقیقی از نوع رژیم غذایی و دارویی نیز باید از بیمار به طور کامل دریافت شود.

علائم هموروئید خارجی معمولا به دنبال لخته خون در محل ایجاد می شود و در معاینات بالینی برجستگی متمایل به آبی رنگ و حساس در ناحیه مقعد و در قسمت دوردست خط دندانه دار مشاهده می شود. هموروئید خارجی لخته شده  ممکن است به علت نکروز فشاری دچار خونریزی شود و به دنبال هموروئید خارجی و داخلی جای زخم در پوست منطقه ایجاد می شود.

جای زخم خارجی در پوست چین های پوستی هستند که از حاشیه مقعد شروع می شوند. این جای زخم ممکن است نتیجه نهایی وقوع همورئیدهای خارجی لخته شده در گذشته باشند. زخم های پوستی بزرگ شده یا هموروئید خارجی ممکن است در رعایت بهداشت ناحیه مقعد اختلال ایجاد کرده و منجر به سوزش و خارش در ناحیه پیش مقعدی شود.

هموروئید داخلی تا زمانی که لخته، احتقان و سیاه مردگی یا پرولاپس همراه با ورم در بیمار روی نداده است، بدون درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر باقی می ماند. علی رغم آنچه نوشته شد، حتی زمانی که هیچکدام از این شرایط ذکر شده وجود ندارد، بیماران به فراوانی به مطب پزشک مراجعه کرده و از هموروئید دردناک شکایت می کنند. وقتی که سایر منابع ایجاد درمان بواسیر رد شد، بررسی های بیشتر در زمینه توصیفی که بیماران از درد خود دارند نشان می دهد که بیشتر بیماران درد ناحیه مقعد را به صورت سوزش توصیف می کنند.

این امر ممکن است به علت تحریک ناحیه پیش مقعدی به دنبال نشت مخاط یا مدفوع باشد که منجر به خارش مقعد می شود. خونریزی از هموروئید داخلی قرمز روشن بوده و با اجابت مزاج در ارتباط می باشد. خونریزی ( خون در مدفوع ) معمولا در انتهای تخلیه مدفوع دیده می شود. بیماران ممکن است از چکیدن خون در توالت و یا وجود خون روی دستمال توالت شکایت داشته باشند.

خونریزی همچنین ممکن است به علت مدفوع گایاک مثبت و یا در موارد نادر به علت تنقیه باشد.  پرولاپس بافت نرم هموروئید ممکن است به صورت توده مقعدی، ترشحات مخاطی یا احساس عدم تخلیه کامل بروز کند. فرد معاینه کننده باید مطمئن شود که آیا هموروئید خودبه خود بهبود می یابد یا برای بهبود نیاز به درمان دارد.
علایم و نشانه هاى هموروئید چیست؟

 خونریزى و مشاهده خون در مدفوع : اولین و شایع ترین علامت خونریزى است. خونریزى هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد مى شود و به صورت خون روشن و تازه روى کاسه توالت مى چکد. وضعیت آن طورى است که اکثراً پس از مدفوع است و به عبارتى از مدفوع جدا است. افراد بایستى متوجه باشند که اگر خون مخلوط با مدفوع باشد بایستى به سایر عوامل مثل سرطان ها، پولیپ ها و کولیت ها مشکوک شده و حتماً بررسى کامل کولون توسط جراح متخصص کولورکتال انجام شود.

خروج توده (بیرون زدگى): دومین علامت بیرون زدگى است که گاهاً بالشتک هاى هموروئیدى از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا براى جااندازى نیاز به دستکارى دارند و گاهى آنقدر وسیع هستند که قابل جااندازى نیستند و بایستى سریع تر به جراح مراجعه شود. درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهاى درجه سوم، چهارم عارضه دار شده و یا هموروئیدهاى خارجى و مخلوط بروز مى کند.

منبع: علائم هموروئید

  • ۹۷/۰۲/۰۲
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی