کلینیک بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی کدامند؟ علت، عوامل و روش های درمان آن ها چیست؟

کلینیک بیماری های نشیمنگاهی

بیماری های نشیمنگاهی کدامند؟ علت، عوامل و روش های درمان آن ها چیست؟

  • ۰
  • ۰

خطرهموروئید در باردای
                                              
هموروئید در دوران  بارداری شایعتر است
هموروئید در بارداری بخصوص ۳ ماهه سوم شایع است.بعضی از خانمها هموروئید را برای اولین بار در بارداری تجربه میکنند.اگر شخصی قبل از بارداری  درمان هموروئید داشته باشد در حین بارداری مجددآ عود میکند.


گاهی ممکن است بواسیر در مرحله دوم زایمان به علت زور زدن بروز کرده که این شکایت شایع بعد از  زایمان است.
در بیشتر موارد هموروئیدهایی که در طی بارداری ایجاد شده اندبعد از زایمان بهبود می یابند خصوصآ اگر از یبوست اجتناب شود.


چرا هموروئید در بارداری شایعتر است؟
۱-در زمان حاملگی و به مرور که جنین در حال رشد است ، رحم با بزرگتر شدن خود باعث فشار بر روی عروق شده و باعث بزرگتر شدن بواسیر ها میگردد . لذا ایجاد بواسیر در زمان حاملگی بسیار شایع میباشد .
حاملگی اغلب باعث تشدید یا عود هموروئید (HEMORRHOID) قبلی می شود. علت این امر انسداد وریدها در اثر فشار رحم و یبوست می باشد.
۲-یبوست
۳-افزایش هورمون پروژسترون در طی بارداری سبب شل شدن و ورم کردن دیواره عروق وریدی میشود.پروژسترون نیز سبب اهسته شدن حرکت دستگاه گوارش میشود
چطور از هموروئید در طی دوران بارداری اجتناب کنیم؟ 
خانمها در طی دوران بارداری مستعد هموروئید هستند ولی این غیرقابل اجتناب نیست.در اینجا توصیه هایی  برای پیشگیری از هموروئیدبرای شما ذکر میکنم:
-اولین و مهمترین راه اجتناب از یبوست است{ازطریق داشتن رژیم پرفیبر؛اب حداقل ۱۰-۸ لیوان در روز؛ورزش منظم حتی حداقل در حد یک پیاده روی کوتاه}
-وقتی احساس دفع دارید انرا به تاخیر نیاندازید
-در هنگام اجابت مزاج از زور زدن بپرهیزید.
روزانه حرکات ورزشی مناسب فراموش نشود(kegel exercises)
این ورزش باعث افزایش جریان خون منطقه لگن و مقعد و کاهش فشار هموروئید میشود.این ورزش همچنین باعث افزایش تون عضلات اطراف واژن و مجرای ادرار  و در نتیجه بهبود بدن بعد از زایمان میشود.
-از ایستادن و نشستن طولانی اجتناب کنید.اگر شغلتان نشسته است هر ساعت چند دقیقه ایستاده وحرکت کنید.در منزل هنگام استراحت؛مطالعه ونگاه کردن تلویزیون به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار از روی عروق لگنی برداشته شود
روش ورزش(kegel exercises)
در این ورزش باید عضلات ناحیه کف لگن به سمت بالا جمع شود طوری که مثلا شما میخواهید از
دفع ادرار یا گاز جلوگیری کنید.روزانه باید چندین بار این ورزش را تکرار کنید.در طی این ورزش نباید عضلات شکم یا قفسه سینه منقبض شود ؛برای این میتوانید دست روی ناف خود بگذارید در طی این ورزش نباید ناف حرکت کند یا جابجا شود.
 
 
برای بهبودی از هموروئید (بواسیر)در بارداری چه کنیم؟
بعد از هر دفعه اجابت مزاج مقعد خود را به خوبی تمیز کنید. این کار را به آرامی و از طرف جلو به سمت عقب انجام دهید. برای این کار دستمال مرطوب و یا پدهای مخصوص هموروئید بهتر از دستمال های توالت هستند. سعی کنید از آنها استفاده کنید (در کل باید از دستمال های نرم و بدون بو و طرح و برجستگی استفاده کنید.)حمام آب گرم را فراموش نکنید. این کار می تواند به تسکین بواسیر شما کمک کند. برای تسکین خارش مقعد می توانید مقداری جوش شیرین را به آب وان حمام اضافه کنید.از کمپرس های آب یخ استفاده کنید.از نشستن های طولانی مدت (علل خصوص بر روی سطوح سخت) اجتناب کنید.اگر با درمان بواسیر و یا یبوست مواجه شدید، مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید. پزشک ممکن است توصیه های زیر را برای شما داشته باشد:
دارو های بدون نسخه و یا نسخه ای را برای تسکین خارش بواسیر برای شما تجویز کند.برای جلوگیری از زور زدن شما هنگام دفع ممکن است برای شما داروی نرم کننده مدفوع تجویز کند. 
 
                      بواسیر بعد از زایمان


بواسیر بعد از زایمان که ناشی از زور زدن در زایمان است، بعد از زایمان، هموروئید یا بواسیر بسیار شایع و برای خانم ها بسیار آزار دهنده است. خانم تازه زایمان کرده لازم است در مخلوط آب ولرم و بتادین بنشیند. درمان  هموروئید یا بواسیر با لیزر در صورت شدت درد، مسکن تجویز می‌شود. مادران محترم باید توجه داشته باشند که حداقل در ۶ هفته اول بعد از زایمان حتی نباید به فکر کاهش وزن باشند، زیرا محدود کردن آنچه شما در هفته‌های اول زایمان می‌‌خورید باعث کاهش تولید شیر می‌‌شود. مصرف مواد غذایی که پر از فیبر هستند مانند میوه‌ها و سبزی‌ها قسمت اصلی رژیم غذایی این دوران محسوب می‌‌شوند (حتی بیشتر از زمان بارداری). از مزایای این مواد غذایی فیبردار، تامین حرکات دودی روده‌ها است که برای درمان یبوست و هموروئید (بواسیر) مفید می‌‌باشد. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی که پروتئین و کلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌کنند باید مورد توجه قرارگیرد.

منبع: خطر هموروئید در باردای

  • ۹۷/۰۲/۰۲
  • golnar jody

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی